Een van de aanbieders is Traxx, dat verschillende soorten dieselbrandstof die allemaal als kenmerk hebben dat zij de CO2-uitstoot verlagen. Met Traxx Zero biedt het bedrijf een geheel CO2-neutrale variant. Deze brandstof compenseert de resterende CO2-uitstoot op gecertificeerde wijze door middel van duurzame energieprojecten, zoals windmolenparken. Traxx beschrijft zijn Zero-variant als een laagdrempelige en goedkope manier om CO2-neutraal te rijden, en daarmee geschikt voor bedrijven die hun eerste (grote) stappen richting duurzaamheid willen zetten. 

Alternatief voor diesel

Nieuw in het aanbod van de fabrikant is hvo100. Deze 'hydrotreated vegetable oil’ wordt gemaakt van afgewerkte plantaardige oliën en restafval zoals dierlijke vetten. Hierdoor is hvo een fossielvrije én hernieuwbare brandstof met grote voordelen op het gebied van duurzaamheid. Denk aan een lagere uitstoot van fijnstof, stikstof en zwavel én een CO2-reductie van maar liefst 89 procent. De resterende 11 procent compenseert Traxx op dezelfde wijze als bij Traxx Zero.

Geblend of puur

Hvo kan zowel puur als geblend met fossiele diesel gebruikt worden. Hvo100 (100 procent ofwel puur gebruik) heeft uiteraard de grootste duurzaamheidsvoordelen. Een alternatief is kiezen voor een blend zoals hvo20 (20 procent hvo geblend met 80 procent diesel). Bij deze variant blijft de meerprijs ten opzichte van gewone diesel relatief beperkt terwijl de CO2-uitstoot toch met 18 procent wordt teruggedrongen.

Groeiende vraag

De vraag naar energie-efficiënte en CO2-arme dieselbrandstoffen groeit snel, aldus Traxx. De leverancier heeft de genoemde brandstoffen ontwikkeld volgens het principe dat CO2-reductie op drie manieren kan:

Minder energie verbruiken;
- Een andere energiesoort kiezen;
- Door compensatie.

Traxx biedt vervoerders nu deze mogelijkheden.