De fabrikant werkt hiervoor nauw samen met Hino Motors, maar ook dit bedrijf is een onderdeel van Toyota Group. Het Japanse merk ziet waterstof als een belangrijke energiebron voor de toekomst en werkt al ruim vijftien jaar aan de ontwikkeling van brandstofceltechnologie. Zo past het merk de brandstofceltechnologie toe in zijn eigen personenauto’s, zoals de Toyota Mirai. 

Toyota wil uitstoot sterk terugdringen

Toyota Group heeft een proactieve strategie ten aanzien van klimaatproblemen en het bedrijf heeft aangekondigd dat het de totale uitstoot van CO2, NOx en fijnstof sterk wil terugdringen. Met dat doel voor ogen ontwikkelt het bedrijf elektrische voertuigtechnologie voor iedereen in de samenleving. Om de CO2-emissies nog verder te verlagen, moet het heavy duty-vrachtverkeer milieuvriendelijker worden. 

Snel tanken essentieel

Voor de elektrificatie van vrachtwagens moet een optimale aandrijflijn worden toegepast. Alleen dan kan het voertuig uitstekende milieuprestaties leveren én voldoen aan de strikte vereisten voor een bedrijfsvoertuig als het gaat om bijvoorbeeld kruissnelheid, range en laadvermogen. Zware vrachtwagens rijden vooral op de snelweg en moeten snel kunnen tanken. Om die reden wordt waterstoftechnologie met een hoge energiedichtheid gezien als bijzonder effectief.

Meer laadcapaciteit

Toyota en Hino baseren de gezamenlijk ontwikkelde heavy duty fuel cell-truck op basis van de Hino Profia. Trucks van Hino zijn in Europa niet verkrijgbaar, maar op het wereldtoneel is Hino een zeer bekende naam. De brandstofceltruck die nu wordt ontwikkeld, profiteert van de verregaande expertise van beide bedrijven en richt zich allereerst op de Japanse markt. Het chassis wordt aangepast zodat de brandstofcelstacks een ideale plaats krijgen in het voertuig. Daarnaast nemen beide fabrikanten maatregelen om het gewicht te reduceren ten behoeve van een grotere laadcapaciteit en range.

Brandstofcel Toyota Mirai

De vrachtauto krijgt twee brandstofcelstacks die Toyota voor de nieuwe generatie Mirai heeft ontwikkeld. Hino installeert controlesystemen die specifiek voor heavy duty-hybridevoertuigen ontwikkeld zijn. Wat betreft milieuprestaties en praktische gebruikskwaliteiten als bedrijfsauto zetten de twee producenten zetten hoog in: de beoogde actieradius komt uit op ongeveer 600 kilometer.

Toyota en Hino zijn niet de enige fabrikanten die heil zien in de waterstoftruck. Ook het Zuid-Koreaanse Hyundai is actief in deze markt.