Het nieuwe beveiligingssysteem voldoet aan de eisen van de specificaties BAT V1 en V2. Deze specificaties worden volgens Imbema wereldwijd gezien als de meest uitgebreide en de strengste binnen transport. "Dit systeem combineert uitgebreide telematica en elektronica met hoogwaardige fysieke maatregelen in de wanden en deuren”, vertelt Manolo de la Fuente, businessunitmanager SBS. "Met deze nieuwe beveiligingsoplossing van SBS zetten we een grote stap voorwaarts in de beveiliging van vracht, trailer en chauffeur en leggen wij de lat hoger als het gaat om de preventie van transportdiefstal.”

Lees verder onder de illustratie.

Trailerbeveiliging communiceert realtime

Het elektronische deel vam het communiceert realtime met een webbased monitoringportal. Alle data wordt verwerkt door een zwaarbeveiligde hostingserver in een bomvrije locatie in Zwitserland. Het systeem legt de beweging, locatie en status van de truck en zijn chauffeur vast. Het houdt ook de status bij van de sloten en de deuren, de omstandigheden in de laadruimte en de cabine, de beschermde zijwanden en de pogingen tot sabotage. Ook kunnen meldingen worden gestuurd naar personen of instanties over status van de deuren en informatie van de diverse sensoren.

Gps-volgapparatuur

Truck, trailer en chauffeur zijn voorzien van gps-volgapparatuur dat via het mobiele netwerk verbonden is met een telematicaportal. Zo weet de operator altijd waar deze drie zich bevinden en of ze van elkaar gescheiden zijn. De volgapparatuur van de chauffeur heeft ook een paniekknop die handmatig kan worden geactiveerd. Het controlecentrum heeft de mogelijkheid om de volgapparatuur te activeren zodat met de chauffeur gecommuniceerd kan worden. De persoonlijke gegevens van de chauffeur worden niet verzameld of opgeslagen.

'€ 8,2 miljard verlies door transportcriminaliteit’

“Toen wij besloten om ons te specialiseren in hoogwaardige sloten voor trailers en antidiefstalsystemen, was daar alle reden toe”, aldus Manolo de la Fuente, businessunitmanager SBS. “Uit Tapa-onderzoek voor het Europees Parlement blijkt namelijk dat het Europese wegvervoer alleen al in het afgelopen jaar een verlies van € 8,2 miljard leed als gevolg van transportcriminaliteit. Dit betreft alleen de lading en de schade aan materieel. De kosten van de verloren uren, de reputatieschade voor de transportbedrijven, psychologisch en letsel trauma en soms zelf het verlies van een mensenleven zijn hierin niet meegenomen.”

SBS InLock-trailerslot

De belangrijkste fysieke bescherming zit volgens Imbema in het SBS InLock- trailerslot. Vergrendelen en ontgrendelen kan eventueel zo worden ingesteld dat het alleen mogelijk is binnen een vooraf bepaald geofencegebied. Het kan zelfs op afstand vanaf de thuisbasis worden uitgevoerd door middel van het gebruik van een viercijferige rollende code. De sloten zelf worden pneumatisch bediend aan de rechtertrailerdeur en handmatig aan de linkerdeur. Beide deuren bevatten meerdere vergrendelschoten. Het aantal per deur is, afhankelijk van de mate van beveiliging waarvoor gekozen is, niveau V1 of V2. Elke deur is voorzien van dievenklauwen, waarbij de gaten in de zijwand zijn versterkt door bussen.

Nieuwe zijwandbekleding

Imbema maakt voor zijn nieuwe beveiliging voor gesloten trailers gebruik van een nieuwe zijwandbekleding die het ongemerkt doorsnijden van de panelen voorkomt: elke sabotage wordt opgemerkt door bedrade lussen. Dankzij het gebruik van sterke, vorkheftruckbestendige materialen kan een hoge efficiëntie gewaarborgd worden. Alle elektronische onderdelen zijn beschermd tegen het openen of snijden van kabels en hebben daarnaast ook hun eigen interne noodstroomvoorziening.

Lees ook: Europees geld voor onder meer truckparkings