Waterstof zal naar verwachting een belangrijke rol spelen bij het koolstofarm maken van moeilijk te verminderen sectoren, zoals staalproductie, chemie en transport. De Europese Unie schat dat tot 24 procent van het energieverbruik in 2050 gebaseerd kan zijn op waterstof. En hoewel elektrische auto's de markt voor privévoertuigen gaan domineren, zal waterstof naar verwachting nog steeds een sleutelrol spelen bij het koolstofarm maken van zwaar wegvervoer.

Acceleratie waterstoftruck

Vervaeke noemt een aantal redenen voor de aanschaf van een waterstoftruck. Uiteraard is het vanwege de schone uitstoot. De brandstofcelelektrische motor maakt daarnaast een snelle acceleratie mogelijk, wat veilig invoegen en manoeuvreren betekent. Bovendien stelt een soepele en bijna geruisloze rit de chauffeur in staat zich op de weg te concentreren en het zorgt voor een belangrijke vermindering van de geluidsoverlast.

Duurzaam transport Vervaeke

Deze aankoop past in de intensivering van de zoektocht naar duurzaam transport, waarin Vervaeke nauw samenwerkt met een van haar grootste klanten. De overgang naar een klimaatneutrale brandstof impliceert volgens het bedrijf op geen enkele manier concessies aan de ‘hoge servicenormen op het gebied van veiligheid, nuttige lading en afstanden’.

Technici opleiden

Vervaeke wil met dit project belangrijke ervaring en kennis opdoen over het gebruik van de waterstoftechnologie. Het is de bedoeling van de onderneming om zijn technici op te leiden in deze specifieke technologie om hen in staat te stellen het onderhoud van zijn eigen vloot uit te voeren, zoals Vervaeke altijd heeft gedaan. Het bedrijf promoot ook het gebruik van de H2-technologie voor ADR-goedkeuring op VN-niveau. Vervaeke’s eerste waterstofvrachtwagen wordt in de eerste helft van 2023 afgeleverd.

‘Kijk naar de kostprijs, niet naar het rendement’

“Je moet niet naar het rendement van waterstof kijken, maar naar de kostprijs. Dat bepaalt of een bepaalde techniek economisch interessant is.” Dit zegt waterstofdeskundige professor Ad van Wijk in een interview met Transport & Logistiek.