Dit zogenoemde Unlimited Edition-pakket focust op chauffeurscomfort en veiligheid. Het pakket omvat onder meer Volvo Dynamic Steering, een regensensor, bi-xenonverlichting met koplampsproeiers, een stuurwiel met lederen afwerking, Electronic Climate Control en twee armsteunen op de chauffeursstoel én bijrijdersstoel.

FMX gebaseerd op FM-platform

Het oorspronkelijke ontwerp van de Volvo FMX werd gebaseerd op het FM-platform, dat zich destijds al ruimschoots had bewezen op het gebied van veeleisende bouwtoepassingen. De Volvo FMX kreeg een grotere bodemvrijheid, een nieuwe bovengrille, een robuust lager front en een driedelige stalen bumper met stalen hoeken van 3 mm dik. Samen met een stevige carterbeschermingsplaat en beschermende bullbar waren dit de kenmerken van de solide bouwtruck. Het exterieur, met een duidelijk verwantschap aan de machines van Volvo Construction Equipment was een aantrekkelijke bijkomstigheid. Voor meer functionaliteit bood de Volvo FMX een sterk sleepoog, bescherming voor de koplampen, nieuwe antisliptreden en een handige ladder. Verder zorgde de constructieversie van de I-Shift-versnellingsbak ervoor dat de Volvo FMX zwaar en heuvelachtig terrein aankon met het comfort en het lage brandstofverbruik van de bekende versnellingsbak.

Volvo Dynamic Steering

Amper drie jaar na de introductie kwam Volvo Trucks met een nieuwe versie van de Volvo FMX. De cabine werd aangepast. De bodemvrijheid werd vergroot tot 300 mm. De luchtvering werd vernieuwd en het sleepoog kon nu tot wel 32 ton trekken. 

In datzelfde jaar werd ook Volvo Dynamic Steering geïntroduceerd: een door Volvo Trucks gepatenteerd systeem wat het mogelijk maakt een truck met minimale inspanning te besturen, waardoor het risico op overbelasting van de chauffeur vermindert. Oneffenheden in de weg worden opgevangen. Bij lage snelheden is een zwaarbeladen truck zo gemakkelijk te manoeuvreren dat deze met slechts één vinger kan worden bestuurd.