Voor Westerman Multimodal Logistics steeg de omzet in 2021 van het bedrijf met 15 tot 20 procent. “Ons dienstenpakket wordt steeds veelzijdiger”, vertelt Schaap. “Transport over de weg is allang niet meer ons enige werk. Zo verzorgen we ook vervoer via water en spoor. Ook assembleren we bakfietsen, onder andere voor Babboe. Waar Nederland van origine al een groot fietsland is, zijn de rijwielen elders in Europa ook enorm in opmars. Dat komt ook omdat men, mede door de coronapandemie, anders naar de stad is gaan kijken. Met onze diensten helpen wij leveranciers te voldoen aan de sterk toenemende vraag in onder andere Frankrijk, Duitsland en Italië.”

Hulp van Mercedes-Benz

Schaap vervolgt: “In 2021 hadden we nieuwe trucks nodig. Er waren bij alle leveranciers langere levertijden, vanwege het chiptekort. Toch kon Mercedes-Benz ons heel goed helpen. We belden onze man bij Wensink Truck & Trailer, Remco van Laar. Om de levertijd van onze nieuwe trucks te overbruggen had hij vanuit zijn netwerk snel huurtrucks klaarstaan. Ook voor andere uitdagingen kunnen we goed bij Mercedes-Benz terecht. Het lokaal uitleveren van bakfietsen doe we nu bijvoorbeeld met vier nieuwe Sprinters. Daar zijn we heel blij mee.”

Westerman kiest voor de Actros

Westerman Logistics rijdt met verschillende merken trucks. “Ieder krijgt zijn spreekwoordelijke punt van de taart”, zegt Schaap. “Mercedes-Benz is een economisch verantwoorde keuze: vanwege het gunstige brandstofverbruik en de lage uitval. De trucks zijn in aanschaf weliswaar relatief duur, maar als je kijkt naar de total cost of ownership blijken ze onder aan de streep een sterkere investering te zijn. Zo kwamen we tot de beslissing om voor elf nieuwe Actrossen te gaan.”

Lees ook: Veiligheidssystemen tonen hun waarde in Safety Experience van Mercedes-Benz

De order bestaat uit zeven trekkers en vier bakwagens. De trekkers rijden straks op internationale ritten, onder andere naar Scandinavië.

Tevreden chauffeurs

Bij de aanschaf van nieuwe trucks kwam – zeker bij Westerman – ook de nodige emotie kijken. Schaap: “De chauffeurs op internationale ritten zijn vaak meerdere dagen op weg. Door de huur van de trucks kwam een deel van de rijders vanuit een ander vrachtwagenmerk opeens in een Mercedes-Benz terecht. Dat was best even wennen, bijvoorbeeld met de MirrorCams (lees hier meer over de update van deze spiegels) en het volledig digitale dashboard. Uiteindelijk bevallen ze meer dan goed: de meeste chauffeurs willen nu het liefste Actros blijven rijden. Wij zorgen dan ook voor fijne trucks met alle comfort aan boord voor lange ritten, zoals een koelkast, magnetron, luchtpistool (om cabine schoon te houden), luxe stoelen en een goed bed.”