Volgens de Europese autobrancheorganisatie ACEA werden er in totaal 204.046 bestelbusjes, trucks en bussen op kenteken gezet. In maart vorig jaar ging het nog om 104.480 voertuigen.

Bedrijfswagens in Nederland

Vooral in grote markten als Frankrijk, Italië en Spanje gingen de verkopen flink omhoog. In Nederland werden met 8.828 stuks ook meer bedrijfswagens verkocht. Maar vergeleken met dezelfde maand vorig jaar ging het hier slechts om een toename van 17 procent.

In februari vertoonde de verkoop van bedrijfswagen in de EU wel al tekenen van herstel. Die maand steeg de verkoop op jaarbasis met ruim 1 procent. Daarmee leken ondernemers nog tijdens de coronacrisis al weer wat vaker bereid om forse uitgaven te doen aan hun wagenpark. 

Coronacrisis

Net als veel andere sectoren leed de auto-industrie vorig jaar zwaar onder de coronacrisis. Door economische onzekerheid daalde de vraag naar voertuigen hard. Volgens de European Automobile Manufacturers Association (Acea) liep de verkoop van bedrijfswagens in heel 2020 met bijna een vijfde terug.

Elektrische laadpunten

De Acea kwam eerder deze maand in het nieuws met een oproep aan de Europese Unie om vaart te maken met elektrische laadpunten voor vrachtwagens. Plannen voor CO2-neutrale trucks zijn er genoeg, maar klanten zullen deze vrachtwagens nooit kopen als er onvoldoende mogelijkheden zijn om ze op te laden, aldus de brancheorganisatie.