In plaats van één turbo heeft de Volvo FH er nu twee. De ene werkt zoals gebruikelijk: het uitlaatgas drijft de turbo aan, en die turbo drukt meer lucht het inlaatkanaal in. Dit zorgt voor een beter mengsel en een krachtiger verbranding. Met meer vermogen als resultaat. 

Tweede turbo voor Volvo FH

Bij de turbo compound komt nu de tweede turbo in actie. Die wordt aangedreven door het uitlaatgas vanuit de eerste turbo. Dat uitlaatgas is nog altijd sterk genoeg om die tweede turbo krachtig rond te blazen. Deze tweede turbo drijft geen compressor aan, maar een set tandwielen die hun kracht overbrengen aan het vliegwiel. Al met al is de nieuwe D13K460-generatie 20 Nm sterker dan de vorige, bij minder motoromwentelingen. En dat is winst. Als gunstig bijverschijnsel is de FH460 bovendien stiller dan ooit tevoren. 

Mooi laag verbruik

Het zat Volvo-trucks de afgelopen jaren niet mee tijdens de testritten. Files en slecht weer dwarsboomden soms een betrouwbare testuitslag. Ook dit jaar waren er files, al aan het begin van de route bij Antwerpen en Brussel. Toch bleef het verbruik mooi laag en besloten wij de meting door te zetten. Bij het verlaten van de Ardennen was de FH nog steeds opvallend zuinig en nu ging de route voornamelijk helling af richting Rotterdam. Zou een file bij Breda nog roet in het eten gooien? Terug bij tankstation Maatveld op de A20 werd al duidelijk dat de FH zou eindigen in de top drie van zuinigste trucks op de meetroute. En ook met zorgvuldig narekenen houdt de FH die positie.

Lees meer in Transport en Logistiek 11 over hoe de nieuwe Volvo FH dit resultaat boekt. Nog geen abonnee? Kies hier uw abonnement!