Mercedes-Benz Trucks introduceert de tweede generatie van de MirrorCam. Deze cameraspiegels zijn nu aan de onderzijde voorzien van een druiprand om te voorkomen dat regenwater op de lens loopt en ongewenste optische effecten veroorzaakt. Ook de contrastweergave in het beeld is volgens de vrachtwagenfabrikant verbeterd.

Hiervoor is de ‘tone mapping’ verder geoptimaliseerd – een proces waarbij een afbeelding wordt aangepast zodat een groot aantal tonen correct op een medium wordt weergegeven. De evolutie in kleur- en helderheidsaanpassing van het camerasysteem betekent dat de displays het voor de rijsituatie relevante gebied nóg nauwkeuriger moeten weergeven, bijvoorbeeld bij het achteruitrijden in een donkere of slecht verlichte hal.

Update MirrorCam

Al met al resulteert de doorgevoerde update in een nog hogere toegevoegde waarde voor MirrorCam. Dankzij zijn ondersteunende werking kan het doorontwikkelde systeem helpen om situaties zoals inhalen, manoeuvreren, rijden bij slecht zicht en in het donker, bochten en nauwe doorgangen nog veiliger en zonder stress te beheersen. De bestaande voordelen zijn nog steeds beschikbaar, zoals groothoekmodus bij achteruit manoeuvreren, afstandslijnen op het display om de afstand tot objecten achter het voertuig beter in te schatten, meedraaien van het camerabeeld in bochten of bewaking van de voertuigomgeving tijdens pauzes.

Korte camera-armen

De geüpdatete MirrorCam heeft 10 centimeter kortere camera-armen. Dit geldt zowel voor de smalle als brede cabine en heeft onder meer als voordeel dat chauffeurs makkelijker in een rechte lijn achteruit kunnen rijden in vergelijking met de eerste generatie MirrorCam. Dit komt voordat doordat het perspectief van MirrorCam nu nog meer lijkt op dat van conventionele buitenspiegels. 

De kortere armen hebben verder als voordeel dat de camera-arm op de 2.500 millimeter brede cabine nu niet verder uitsteekt dan de trottoirspiegel. Botsingen met objecten langs de kant van de weg zijn nu vrijwel onmogelijk, stelt Mercedes-Benz. Dat geldt dankzij dezelfde breedte van het onderstel ook voor de 2.300 millimeter brede cabinevariant.

Displays van 15 inch

De tweede generatie MirrorCam is sinds april 2022 leverbaar voor de Actros, Arocs en eActros. “De uitwisseling met onze klanten over hun dagelijkse ervaring vormden voor ons de basis om individuele technische parameters verder te optimaliseren en zo een nog hogere toegevoegde waarde te creëren, met name op het gebied van weergave en veiligheid”, aldus Uwe Baake, hoofd Productontwikkeling bij Mercedes-Benz Trucks.

update mirrorcam mercedes-benz trucks

In 2018 introduceerde de fabrikant als eerste een spiegelcamerasysteem voor trucks. Een serietruck uitgerust met MirrorCam heeft geen conventionele hoofd- en groothoekspiegels maar een systeem dat bestaat uit twee camera’s aan de linker- en rechterkant van het dakframe en twee displays in staand formaat aan de A-stijlen in de cabine inclusief de bijbehorende bedieningselementen. Er werd bewust gekozen voor twee even grote 15 inch-displays aan de chauffeurs- en bijrijderszijde. Want hoe groter het beeld van een bewegend object, hoe makkelijker het is om de snelheid te beoordelen. Om ervoor te zorgen dat de chauffeur de voor de situatie relevante beeldinformatie zo snel mogelijk kan identificeren, werd een complexe weergave met meerdere kwadranten vervangen door een eenvoudige, enkele weergave.