De camera’s nemen de dode hoeken weg die de grote spiegels veroorzaken. Ook het beeld in de monitoren tijdens manoeuvreren is veel beter. Inmiddels rijdt de spiegelloze Actros in Nederland. Vos Transport uit Deventer heeft de primeur. De verwachtingen zijn hooggespannen wat betreft de verbetering van de verkeersveiligheid, zo benadrukt ook Transport en Logistiek Nederland. “Voor de verkeersveiligheid biedt dit grote kansen”, zegt TLN-deelmarktsecretaris Ambro Smit. Gemiddeld vallen er tien doden per jaar door een rechts-afslaande vrachtwagen. Het zichtveld wordt beter met dit systeem. De dodehoekcamera hadden we al, maar wordt nu aangevuld met camera’s die de reguliere linker en rechter buitenspiegels vervangen. Daardoor heeft de chauffeur simpelweg meer echt zicht op de buitenwereld: de grote spiegels zitten niet meer in de weg, want de cameraschermen hangen binnen.”
De redactie van T&L reed dit voorjaar met de nieuwe Actros en was enthousiast over de ‘mirror-cams’. Vooral de logische plaatsing van de monitoren zorgt er voor dat een chauffeur nauwelijks hoeft te wennen aan dit systeem en er zonder meer mee aan de slag kan. Het volledige verslag van die rijimpressie werd gepubliceerd in T&L 9.