Het monumentale Groot Handelsgebouw in hartje Rotterdam. De ideale (werk)plek voor Roderick de la Houssaye om na te denken over en te bouwen aan de toekomst. ¨Het is inspirerend om tussen jonge, creatieve mensen in een  dynamische omgeving rond te lopen en op zoek te gaan naar wat ik verder wil gaan doen. Zo hoorde ik net bij de koffieautomaat bijvoorbeeld een paar mensen praten over containers en de Rotterdamse haven. Boeiend. Ik dacht meteen: met hen ga ik morgen eens een praatje maken¨. Overigens niet omdat De la Houssaye nou per se weer in de sector actief wil worden. ¨Ḯn het begin dacht ik dat ga ik sowieso niet zo snel meer doen. Maar nu een half jaar later denk ik daar wat genuanceerder over. Ik mis het wereldje namelijk ook wel. Bovendien zit daar mijn kennis, ervaring en natuurlijk mijn netwerk.¨

Lees ook: Zo leuk was de logistiek nou ook weer niet

Maar De la Houssaye kijkt breder. Zo heeft hij onlangs gesproken met iemand bij de VN. ¨De WFP is een organisatie waar ik wel iets voor zou willen doen. Niet vast, maar op projectbasis. Internationaal bezig kunnen zijn en duurzaamheid staan bij mij hoog op mijn wensenlijstje. Maar voorlopig is het allemaal nog oriënterend. Ik heb geen haast. Ik heb nu juist meer tijd om te sporten, muziek te maken en voor m'n gezin. Daarnaast ben ik druk met de bouw van een huis in Italië. Een extreem luxe positie, dat realiseer ik me. Maar ik geniet ervan.¨

Wonder

Dat De la Houssaye ooit in de transportsector terecht is gekomen, is een klein wonder. ¨Ik ben opgeleid als industrieel ontwerper en heb niet veel met vrachtwagens en containers. Wel ben ik een ondernemer, hou van uitdagingen en omgaan met mensen, of het nou klanten, leveranciers of medewerkers zijn. Door de jaren heen ben ik de sector waarin we sinds de start van ons bedrijf langzaam in zijn gerold en doorgegroeid enorm gaan waarderen. Dat moet ook wel, want anders had ik het niet zo lang volgehouden.
Wat me echter in deze sector altijd is opgevallen en ook heeft gestoord dat is de overtuiging van velen dat er niks mag worden verdiend.¨ Daarmee doe je volgens De la Houssaye de sector, de mensen die erin werken en de klanten tekort. ¨Efficiency gedreven werken is niet verkeerd, maar kostengedreven werken daarentegen gaat ten koste en innovatie en duurzaamheid. Dat kostengedreven werken moet dus echt uit de hoofden van klanten, leveranciers, maar ook vooral uit dat van de transporteurs zelf.¨

Inflatie met dubbele cijfers gestegen

Als voorbeeld geeft De la Houssaye de containerprijs voor een trip Shanghai-Rotterdam die in coronatijd steeg van 1.800 naar 18.000 euro. ¨Er is daardoor geen container minder vervoerd. Blijkbaar is die ruimte er gewoon. Nu de inflatie met dubbele cijfers stijgt, is dus een evenredige indexatie nodig om als sector te kunnen blijven innoveren, digitaliseren en verduurzamen. Drie zeer belangrijke zaken in mijn ogen. Nou gaat digitalisering redelijk vanzelf, maar voor innovatie en verduurzaming moet je je als ondernemers echt inzetten.¨ 

Waarderen

De la Houssaye benadrukt ook hoe belangrijk het is om goed te zijn voor je personeel, en dat niet alleen in deze tijd van krapte op de arbeidsmarkt. ¨Ik heb daarom ook in de tijd dat ik bestuurslid was bij TLN altijd aangegeven dat het niet goed is dat onze sector de op een na slechtste cao heeft van Nederland. Een goede cao is ook zeker in deze tijd heel erg belangrijk om personeel binnen te halen en te behouden.¨
Om als sector ruimte te hebben voor innovaties, verduurzaming en een goed personeelsbeleid is het volgens De la Houssaye nodig dat de sector zichzelf gaat waarderen. ¨We moeten niet meegaan in een sfeer dat we aan het einde van de logistieke keten zitten en daardoor de sluitpost zijn. De coronacrisis heeft laten zien dat veel deelmarkten in het transport, waaronder food waarin Nedcargo opereert, essentieel is. Er is slechts een kleine groep ondernemers in de sector die haar rol en belang kent en dat ook richting de klant weet te communiceren. De grootste groep weet dat ze niet gemist kan worden, maar denkt wel van zichzelf dat ze makkelijk inwisselbaar is. Met als gevolg gaan voor te lage tarieven en daarmee te lage marges.

Energietransitie'

Dat echt inwisselbaar zijn, geldt slechts voor een hele kleine groep vervoerders. Maar ook zij kunnen die inwisselbaarheid omdraaien door goed ondernemerschap en hun unieke kwaliteiten en toegevoegde waarde uit te dragen naar hun klanten. De overgrote groep transportbedrijven biedt namelijk toegevoegde waarde. Het  zijn superbedrijven die vaak knap samenwerken en veel extra´s leveren voor hun klanten. Klanten zullen daarom echt niet zomaar weglopen. Zeker als ze in een tijd als deze zien dat je als bedrijf investeert in de toekomst, duurzaamheid, mensen en materieel. 
De la Houssaye hoopt dat de energietransitie, mede geforceerd door de oorlog van Oekraïne met Rusland, nu doorzet. Alhoewel de povere uitkomsten van de onlangs gehouden Klimaatconferentie in Sharm-el-Sheikh hem niet vrolijk stemmen.

Uitdagingen

"Ik denk werkelijk dat nu de energietransitie in gang is gezet bedrijven die nu het voortouw daarin nemen de winnaars van de toekomst zijn. Dat moeten ze echter wel samen doen met klanten, leveranciers en banken. Financieel is dat voor individuele bedrijven anders niet haalbaar. Daarbij is het zaak dat de overheid een sector met weinig marge zoals de onze daarin ook steunt en tijd geeft. Bijkomend voordeel van investeren in duurzaamheid is ook dat je de beste mensen aantrekt. De huidige generatie werknemers heeft  duurzaamheid hoog op hun lijstje staan. Voor een dergelijk stap heb je als ondernemer wel lef nodig. Maar dan tackle je ook meteen de twee belangrijkste uitdagingen van deze tijd; personeel en duurzaamheid.¨