Meer strategische rol voor HR in logistieke sector verwacht

Een belangrijke taak voor een HR-afdeling in de logistieke sector is het maken van de planning en zorgen dat iedereen zoveel mogelijk kan werken op de door hen gewenste tijdstippen. Deze roosters worden voornamelijk gemaakt door software gekoppeld aan het personeelsbestand (39 procent) of via een online programma (32 procent). Maar dit gaat nog niet altijd van een leien dakje, volgens de werkenden in de logistieke sector. Zo zegt maar liefst 28 procent van de respondenten te lang van tevoren aan te moeten geven wanneer zij vrij willen, draait veertien procent regelmatig diensten op tijdstippen waarop zij niet willen werken en geeft elf procent aan niet zelf van dienst te kunnen ruilen met collega’s. 


Tijdregistratie

Daarnaast wordt software ook ingezet om inzicht te krijgen in de duur en het aantal verrichte werkzaamheden op een dag, middels tijdsregistratie. De helft (51 procent) van de werkenden in de logistiek zegt dat het registreren van tijd hen inzicht geeft in het werk dat zij verricht hebben. Dit is een afname ten opzichte van 2021, toen kreeg nog 64 procent inzicht in de verrichte arbeid door tijdsregistratie. Naast inzicht heeft uitklokken ook een positief effect op het werkgeluk. Zo zegt maar liefst driekwart (76 procent) van de respondenten dat het uitklokken na een complete werkdag een voldaan gevoel geeft.

Lucas Polman, directeur Nederland bij Protime: “Uit het onderzoek blijkt dat het overgrote deel van de werkenden in de logistiek verwacht dat HR-afdelingen een strategische rol gaan spelen binnen het logistieke bedrijf. Dat is niet gek, aangezien veel problemen die momenteel in de logistiek spelen binnen het HR-domein vallen, zoals het personeelstekort en de vergrijzing. De rol van HR-afdelingen binnen de logistiek wordt daarmee serieuzer en dat is een goede stap. Zo is er volle aandacht voor de mens achter de werknemer en kunnen zij worden ingezet op plekken waar zij het best tot hun recht komen. HR-professionals moeten zich daarvoor richten op competentiemanagement, om daarmee tevreden werknemers te behouden.”

Over Protime

Protime is opgericht in 1995 en marktleider op het gebied van tijdregistratie, toegangscontrole en personeelsplanning. Bijna 300 ‘Protimers’ hebben een voortdurende focus op innovatie, ontwikkeling en uitbreiding van onze Workforce Management oplossingen door heel Europa. Protime is al 7 jaar op rij een Great Place to Work en is een Best Managed Company met vestigingen in Aartselaar, Namur, Waddinxveen, Frankfurt, Capellen, Parijs en Manchester. Protime is een onafhankelijk onderdeel van de SD Worx groep.         

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie