Stoken met de ramen open

De recente koudeperiode liet zien hoe belangrijk een goed geïsoleerd huis is. In de afgelopen jaren heb ik zelf geïnvesteerd in onder andere zonnepanelen, koken we op inductie en proberen we wat korter te douchen (nou ja, ik probeer dat, bij de kinderen lijkt het tegenovergestelde te gebeuren). Maar de besparingen die je daarmee realiseert, zijn relatief klein in vergelijking met het gasverbruik dat nodig is voor het verwarmen van woningen. Zonder goede isolatie is duurzaam verwarmen niet echt duurzaam. 

In de logistiek zou dat natuurlijk op dezelfde wijze moeten plaatsvinden. Toch verbaas ik mij er regelmatig over dat een deel van de spelers in onze sector zich wel heel eenzijdig richt op de overstap naar emissieloze voertuigen en, in de bouw, mobiele werktuigen.

Nu is die transitie uiteraard zinvol en die levert al genoeg hobbels op waar overheden en bedrijven volop voor aan de bak moeten. Maar daarnaast kan er, en op korte termijn, al veel worden bespaard door transport anders te organiseren. Dat levert niet alleen CO2-winst op, maar is ook financieel aantrekkelijker. Daarnaast vermindert het de druk op het wegennet. Want een e-truck is mooi, maar tien daarvan, wachtend voor een bouwplaats levert toch nog een hoop overlast op. 

Kijk bijvoorbeeld naar bouwlogistiek. Uit diverse projecten blijkt dat door deze anders te organiseren er met dubbele cijfers kilometers (en dus CO2) bespaard kan worden, zeker in de last mile. Iedereen blij, maar aan de andere kant eigenlijk ook schandalig dat er nog zoveel onnodige kilometers in de keten zitten.

Dat het anders, duurzamer organiseren van transport niet makkelijk is, is logisch, het laaghangend fruit is bij veel bedrijven inmiddels wel geplukt. Dat neemt niet weg dat er nog genoeg winst te behalen is, maar dan moeten bedrijven daar wel gezamenlijk mee aan de slag willen gaan. Ik hoor nog (te) vaak van vervoerders dat ze besparingen kunnen doorvoeren door bijvoorbeeld ritten te combineren, op andere tijdstippen te rijden, et cetera, maar daarvoor geen gehoor vinden bij hun opdrachtgever. 

Het zou toch mooi zijn als de logistieke sector zich in 2023 zowel goed (blijft) voorbereiden op de invoering van de zero-emissie zones en daarnaast echt stappen zet. Bijvoorbeeld door via ketensamenwerking onnodig transport te verminderen. Met een paar procent efficiencywinst is een deel van de beoogde 1,0 MTon  CO2--reductie die de zero-emissie zones moeten opleveren, dan al behaald. Voor kilometers die je niet maakt hoef je ook geen e-truck en laadpaal aan te schaffen. 

Christiaan van Luik is senior consultant bij Buck Consultants International

Lees ook: Vrachtwagenheffing ook door Eerste Kamer, ‘meer geld voor transitie nodig’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Christiaan van Luik