Toch groot rijbewijs nodig voor zware elektrische bestelbus per 1 juli 2024

Bode Scholten gaat de geplande investering in 2024 voor uitbreiding met vier elektrische bussen niet doen.

Normaal gesproken is voor voertuigen die zwaarder zijn dan 3.500 kg een C-rijbewijs nodig. Elektrische busjes wegen door de zware batterijen meer dan even grote varianten op fossiele brandstoffen. Om ondernemers de ruimte te geven om te verduurzamen, gedoogt de overheid sinds 2019 dat mensen met een B-rijbewijs elektrische bussen van rond de vier ton besturen. Voor hen geldt nu nog een uitzonderings- of gedoogregeling tot 1 juli 2024. Eerder leek het erop dat het kabinet met nieuwe wetgeving zou komen, waardoor een B-rijbewijs daarná ook genoeg zou zijn, maar die wetgeving is voorlopig van de baan.

Vanuit het bedrijfsleven wordt verbolgen gereageerd. De bestuurders van ongeveer duizend elektrische bestelbussen kunnen over ruim een half jaar niet meer met een B-rijbewijs de weg op. Het bleek te ingewikkeld om het verschil tussen elektrische en fossiele bussen in de wet vast te leggen. “Een moeilijke afweging waarbij de verkeersveiligheid meespeelt”, zegt de minister in een verklaring. Hij vindt het onwenselijk om een juridisch vage situatie te laten bestaan. Ook vindt hij het gezien de verkeersveiligheid terecht dat bestuurders van zwaardere voertuigen extra op rijvaardigheid worden getest. “De botsing met een zwaarder voertuig leidt tot een grotere kans op ernstig letsel.”

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Anita Hestens