Ford brengt truck voor nationaal en internationaal gebruik

F-Trucks brengt twee typen: de Ford F-Max en F-Line. De eerste is bedoeld voor internationaal vervoer, en heeft een cabine die 20 centimeter groter is dan die van de F-Line voor binnenlands gebruik. De F-Max is een trekker die een 13-liter motor heeft met 500 pk, die je kunt downsizen naar 480 pk. De F-Line is verkrijgbaar met een motor tussen de 330 en 450 pk. Momenteel is dit laatste type beschikbaar als bakwagen en als trekker. “We hopen na de zomer ook bouwvoertuigen van de F-Line aan te bieden”, aldus CEO Willem van Maaswaal van F-Trucks.

Vlastuin en Göritzlehner

F-Trucks is een samenwerking tussen Vlastuin en Göritzlehner in Hengelo. CEO Willem van Maaswaal werkte eerder voor Mercedes-Benz Trucks. De nieuwe organisatie is gevestigd in Kesteren. Inmiddels is de eerste Ford-vrachtwagen verkocht: aan Gerjan Wielink van Wielink Agrarisch Handelsbedrijf in Dronten. Hij heeft inmiddels een blauwe F-Max in bezit. “Ik vind het een mooie auto”, legt hij uit. “Ik reis regelmatig naar Oost-Europa, en daar kom je ze veel tegen.”

Transport & Logistiek rijdt in Lelystad mee met de truck van Wielink. De vrachtwagen op diesel is behoorlijk stil in de cabine, en rijdt met een vaartje van 80 kilometer moeiteloos over de middelste baan van de kombaan. Bij die actie hangen we behoorlijk scheef. De twee stoelen in de cabine zijn identiek. Allebei zijn ze comfortabel geveerd en de gordels zitten bij beide stoelen aan de linkerkant.

Competitief

Hoe zit het met de Total Cost of Ownership (TCO)? “Wij zijn competitief met de Ford-trucks”, zegt Van Maaswaal. “Dat geldt voor de aanschaf, de reparatie, het onderhoud en het uurloon dat wij rekenen. Verder zijn de trucks erg betrouwbaar.” Getallen noemt hij niet.

Ford produceert al 60 jaar trucks. Eén fabriek is in Roemenië gevestigd, vier andere in Turkije. In dat laatste land worden de trucks voor de Nederlandse markt geproduceerd. Verder telt Europa meer dan 500 service points van Ford. In ons land zijn het er momenteel vijf: Vlastuin in Kesteren,Rotterdam en Gierten, Göritzlehner in Hengelo, Truck Service Visser in Zwaag en Verkerk Truck en Trailer Service Uithoorn. Aan het eind van het jaar moeten dit zijn opgelopene tot tien tot twaalf.

Lees ook: CWS schaft nieuwe Ford F-Max aan: ‘Officieel nog niet leverbaar in Nederland’ 

U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen:

Auteur: Ingrid Damen