Vrijstellingsregeling C-rijbewijs toch verlengd

TLN die zich samen met andere brancheorganisaties heeft ingezet voor verlenging van de vrijstellingsregeling is blij met de positieve afloop. “Het goede nieuws betekent dat de circa 850 zware ZE-bestelauto’s tot 4.250 kg die onder de huidige vrijstellingsregeling vallen na 1 juli niet teruggekeurd hoeven worden naar 3.500 kg. Bestuurders met een B-rijbewijs mogen deze auto’s tot 1 juli 2025 blijven besturen. Daarna volgt er een nieuwe Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB).”

Kanttekeningen

Maar TLN plaatst ook kanttekeningen. “We hebben ons maandenlang ingezet voor een verlenging van de vrijstellingsregeling en het is fijn te constateren dat alle inzet en inspanningen niet voor niets zijn geweest. De bedrijven die geĂŻnvesteerd hebben in deze voertuigen kunnen met een gerust hart verder. Het is alleen wel jammer dat bedrijven die nu een nieuw elektrisch voertuig willen aanschaffen pas in de loop van volgend jaar van de vrijstelling kunnen profiteren, als de nieuwe regelgeving er is.’ zegt Elisabeth Post, bestuursvoorzitter van TLN. ‘Hopelijk komt die er snel. Dat is belangrijk voor de verduurzaming van de sector.”

In Europees verband wordt gewerkt aan de nieuwe vierde rijbewijsrichtlijn. TLN verwacht dat daarin geregeld wordt dat bestuurders met een B-rijbewijs een ZE-bestelbus tot maximaal 4.250 kg mogen besturen. Dat is 750 kg meer dan een vergelijkbare dieselbus, waarvoor de (rijbewijs)grens bij 3.500 kg ligt. Het meergewicht is nodig om het verlies aan laadvermogen door het hogere gewicht van batterijen bij ZE-bestelauto’s te compenseren.

Elisabeth Post: “De nieuwe EU-wetgeving waaraan gewerkt wordt is goed voor de efficiency en de verduurzaming en ook nodig om als transportsector aan de Klimaatdoelstellingen te voldoen. Daarnaast kunnen we met deze oplossing ook een deel van de problemen van de chauffeurstekorten opvangen, zodat we de continuĂŻteit van de elektrische logistieke diensten in stedelijke gebieden kunnen waarborgen”.

Minister

Ook Minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) is blij dat ondernemers nu de zekerheid krijgen ook na 1 juli door te kunnen met hun bedrijfsvoering. “Als je investeert in een duurzaam zero-emissie bedrijfsvoertuig wil je niet eerst nog allerlei omwegen moeten nemen voordat je de weg op kunt. Voor ondernemers die al hebben geïnvesteerd, zijn deze drempels lang boven de markt blijven hangen. Daarnaast maken we samen met de sector veiligheidsafspraken zodat ook rijbewijs B-chauffeurs met de juiste kennis en vaardigheden op pad gaan.”

Convenant

Voorwaarde voor het verlengen van de gedoogsituatie is dat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en branchepartijen een convenant sluiten om de grotere verkeerveiligheidsrisico’s van het rijden met zwaardere voertuigen te ondervangen. De nieuwe AMvB wordt opgesteld op basis van de huidige derde rijbewijsrichtlijn. In de AMvB wordt de vrijstelling voor de tachograafplicht niet meer opgenomen, tenzij er voor 1 juli 2025 een handhaafbaar en uitvoerbaar plan komt waarmee de rij- en rusttijden tenminste even goed gewaarborgd kunnen worden.

Veiligheidscursus

Voor voertuigen boven de 3.500 kilogram geldt specifieke wet- en regelgeving, onder meer met betrekking tot maximumsnelheden, plaats op de weg en inhaalverboden. De impact van een zwaarder voertuig is in geval van een botsing immers groter dan voor voertuigen met een lager gewicht. Bij de uitwerking van de AMvB wordt daarom de mogelijkheid verkend voor een aanvullende opleiding, zodat ook bestuurders van zwaardere voertuigen zonder rijbewijs C met de juiste vaardigheden en kennis veilig op pad gaan. De komende maanden werkt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat samen met de sector aan een convenant, waarin deze afspraken worden vastgelegd.

Lees ook: Tweede Kamer wil gedoogbeleid B-rijbewijs voor elektrische bestelauto verlengen

U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie