Animo onder werkgevers en werknemers groot voor werken na pensioen

Rijden op een bestelbus of vrachtwagen is één van de favoriete baantjes voor pensionado’s. Vooral voor mannen én vrouwen die jaren werkzaam zijn geweest in transport en logistiek. Bij Uitzendbureau 65plus zien ze dat de animo hiervoor erg groot is. “Begrijpelijk met zowel aanzienlijke voordelen voor werkgevers als werknemers.”

De pensioengerechtigde leeftijd bereiken. Voor de een zegen, voor de ander een vloek. “En dat vaak om verschillende redenen”, zegt Bart Veltman, marketing manager bij Uitzendbureau 65plus. Een deel van de mensen met pensioen ziet het inkomen dalen en wil dus om financiële redenen blijven werken. De andere ziet zijn of haar sociale leven in duigen vallen en wil blijven werken om de sociale contacten te blijven onderhouden.
“Maar dat wel allemaal naar eigen wens en invulling. Bijvoorbeeld geen baan meer vijf dagen per week van 9 tot 5. In de meeste gevallen gaat het om parttime werk van gemiddeld veertien uur per week. Daarbij geven ze zelf de dagdelen en dagen aan dat ze willen werken.”

Voordelen

Op deze manier heeft Uitzendbureau 65plus als kleine organisatie gemiddeld 2.500 pensioengerechtigden aan het werk door het hele land. “Je zou misschien denken dat het voor veel mensen relatief gemakkelijk is aan de slag te gaan op basis van eigen contacten. Maar vaak kiezen ze er toch voor dat via ons te laten lopen. De werkgevers die bij ons hun vacaturevraag neerleggen, hebben immers bewust gekozen voor 67-plussers.”
Voor werkgevers heeft deze doelgroep behoorlijk wat voordelen. Zo dragen zij voor hen veel minder sociale lasten af en lopen ze dus minder financiële risico’s. Ook voor werknemers heeft aan de slag zijn na hun 67e goede kanten. Zij houden er in de meeste gevallen onder de streep meer aan over door de arbeidskorting en lagere loonheffing. Een win-win dus.

Ontgroening

Op de vraag of deze groep gepensioneerden niet de baantjes wegkaapt voor de neus van jongeren, of oudere collega’s die nog wel moeten werken, schudt Veltman zijn hoofd. “Zeker niet in deze tijd van arbeidskrapte. En vergeet niet dat deze groep, in tegenstelling tot jongeren en 55-plussers die werk zoeken, een geheel andere instelling heeft. Ze zijn niet meer carrièregericht bezig, hebben een andere motivatie en vormen dus geen bedreiging.”
“Daarbij komt dat hun arbeidsparticipatie in deze tijd zeer welkom is. Enerzijds is er ontgroening en dus minder instroom van jongeren op de arbeidsmarkt. Anderzijds is er sprake van vergrijzing. Om die reden zie je ook dat steeds meer werkgevers hun vacatures aanpassen en richten op de 67-plusser, met bijvoorbeeld een baan voor twee parttimers. Ze vinden het nu ook veel logischer dat er iemand solliciteert die senior is.”

Natuurlijk overwicht

Werkgevers zien volgens Veltman ook de voordelen in de praktijk. “Een pensionado is erg ervaren en heeft vanwege de leeftijd vaak natuurlijk overwicht. Ook blijken ze meestal heel netjes om te gaan met producten en materieel. Ze zijn op die manier een visitekaartje voor het bedrijf.”

Werkveld

De meeste vacatures die Uitzendbureau 65plus heeft als het gaat om transport en logistiek, zijn er voor chauffeurs met een BE-rijbewijs. Veltman: “Natuurlijk ook voor chauffeurs met een CE-rijbewijs die nationaal en internationaal willen rijden. Maar dat aantal ligt wel lager. Code 95 zit daarbij wat in de weg.”
De meeste chauffeurs die via 65plus werken, doen dat bij organisaties en bedrijven waarvoor pakketjes, levensmiddelen, medicatie en medische hulpmiddelen moeten worden bezorgd. Denk daarbij aan medicijnen afleveren voor apothekers, maar ook artikelen voor Bol.com of bakkerijen en aan bezorging van pakketjes voor DHL en Post.nl. Ook PicNic is nu aan het kijken hoe ze de werkzaamheden zo kunnen inrichten dat het wat minder zwaar en werkbaar is voor 67-plussers.

Lage marges

“Waar we als uitzendbureau tegenaan lopen in de sector transport en logistiek zijn – zoals niemand zal verbazen – de lage marges. Voor ons is het daarom beter zaken te doen met grotere klanten, zodat we daar meer mensen kunnen wegzetten. Meer omzet dus tegen lagere marges. Zo hebben we bij bijvoorbeeld Rensa Family Company en Tommy Tomato elk vijftig mensen werken. En we betalen overigens de salarissen die onze klanten ook betalen. Dus onze medewerkers verdienen daar hetzelfde als de mensen in vaste dienst.”
Naast chauffeurs heeft 65plus ook logistiek medewerkers, zoals order pickers, magazijnmedewerkers en heftruckchauffeurs werken bij hun klanten. Populaire ook volgens Veltman.

Uitzendbureau 65plus

Uitzendbureau 65plus bestaat volgend jaar 50 jaar. “Toen we gestart zijn, was de pensioengerechtigde leeftijd 65, vandaar de naam. Dat hebben we ook zo gelaten.” De organisatie telt op dit moment vijftig medewerkers en is sinds vorig jaar onderdeel van het Belgische Nestor. Dit jaar zal ook het zusterbedrijf ErvarenJaren toegevoegd worden aan de dienstverlening, zodat er ook een apart label is voor 55-plussers.

“Enorm gedreven en plezier in het werk”

Het personeelstekort oplossen met 65-plussers? Rensa Family Company, de logistiek dienstverlener van technische groothandels Rensa, Gévier, Gafco en DTC, doet het. Teamleider transport bij Rensa Family Company Dion Evers vertelt: “Eén van de belangrijkste pijnpunten was de bezorging van pakketjes op bouwplaatsen. Die hebben vaak nog geen echt, of in elk geval een onduidelijk adres, waardoor het vaak net even langer zoeken is. Daarnaast vroeg deze service om een flexibele schil van bezorgers, want de levering van onderdelen en materialen is geen constante stroom. Tijdens vakanties en feestdagen is de vraag vaak minder groot. We hebben eerst ook naar jongeren gekeken, in vakantietijd kan dat handig zijn, maar we kwamen daarnaast in contact met 65plus. Het bleek dat zij ons prima konden helpen.”
Momenteel heeft Rensa op elke servicelocatie zo’n drie mensen paraat. Zij zijn allemaal één of twee dagen per week inzetbaar. Veel van de chauffeurs vinden het zelfs zó leuk dat zij hebben aangegeven wel meer dagen te willen komen werken. Naast het enthousiasme, weet Evers nog een aantal voordelen van 65-plussers op de werkvloer te noemen: “De gepensioneerden brengen ten eerste veel levenservaring mee. Ze zijn heel gemotiveerd en betrouwbaar. Ze maken zich op de weg ook niet zo snel druk, dat is een groot voordeel.”
De achtergrond van de gepensioneerde chauffeurs is naar zeggen van Evers zeer divers. “We hebben een oud-politie-agent, een timmerman, een voormalig bedrijfsleider, juristen, van alles. Ze hebben iets gemeen. Opvallend is dat veel mensen tijdens hun werkzame leven veel op de weg hebben gezeten”.
Hoofd transport Bob Lammers vult aan: “Ze zijn enorm gedreven, hebben plezier in het werk, en het geld dat ze ermee verdienen zien ze als een extra funfactor. Daarvan gaan ze op vakantie of ze gaan iets leuks doen met kleinkinderen. Er is ook een medewerker die met dat geld een mancave heeft gebouwd. Maar voorop staat natuurlijk dat ze hun werk goed doen, we zijn daar heel tevreden over.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen:

Auteur: Annelies van Stijn