Logistieke werknemer kijkt jaloers naar zzp-collega

Black female courier driving delivery van in the city.

Meer dan de helft van logistieke medewerkers in loondienst is wel eens jaloers op zzp’ers (54 procent). Dit blijkt uit onderzoek van Quinyx, aanbieder van AI-gedreven softwareoplossingen voor personeelsplanning. De redenen voor deze jaloezie zijn dat zzp’ers meer verdienen, meer controle hebben over hun werktijden en geen vaste werkplek hebben.

De voornaamste reden waarom logistieke werknemers jaloers zijn op zzp’ers is vanwege de grotere controle over hun werktijden en de bijbehorende flexibiliteit, zo geeft 24 procent aan. Op de tweede plaats noemt 20 procent het hogere inkomen van zzp’ers. Tot slot vindt 10 procent de afwisseling in de werkplekken die zzp’ers hebben jaloersmakend.

Logistieke medewerkers meest jaloers op flexibiliteit

Opvallend is dat de belangrijkste reden voor de jaloezie van logistieke medewerkers verschilt van die van het horecapersoneel. Terwijl logistieke medewerkers vooral jaloers zijn op de flexibiliteit in werktijden, noemt horecapersoneel juist het hogere inkomen als voornaamste reden (27 procent).

Jongere logistieke werknemers jaloerser dan ouderen

Ruim de helft (66 procent) van de generatie Z logistieke medewerkers, die 18 tot 25 jaar oud zijn, is wel eens jaloers op zzp’ers. Voor de millennials in de leeftijdscategorie 25 tot 34 jaar geldt dit voor 70 procent. Dit maakt hen de meest jaloerse leeftijdsgroep. De oudste leeftijdsgroep, de 54-plussers, heeft het minst last van jaloezie rond zzp’ers; bij hen geldt dit slechts voor 15 procent.

Redenen voor jaloezie per leeftijdscategorie

“Ons onderzoek toont aan dat logistieke medewerkers de flexibiliteit en controle over werktijden zoals zzp’ers hebben, bijzonder aantrekkelijk vinden,” zegt Jan de Rooij, countrymanager Nederland bij Quinyx. “Door werknemers meer zeggenschap te geven over hun werktijden en omstandigheden, verhoog je de betrokkenheid en loyaliteit. In een krappe arbeidsmarkt is het behouden van waardevolle medewerkers een prioriteit. Gebruik technologie en innovatie om de werkomstandigheden te verbeteren en zorg ervoor dat je personeel zich gewaardeerd voelt. Het is niet alleen goed voor de werknemers, maar ook voor een bedrijf als geheel.”

Over het onderzoek

Het onderzoek is uitgevoerd in het eerste en tweede kwartaal van 2024 onder 1.574 eerstelijnsmedewerkers, waaronder 451 logistieke werknemers. Zij zijn onder andere werkzaam in de transport, opslag, verzending en distributie. Dit onderzoek is een onderdeel van een groot internationaal onderzoek van Quinyx. In totaal zijn er 12.500 eerstelijnsmedewerkers (werkzaam in retail, horeca en logistiek) ondervraagd in Nederland, Duitsland, Verenigd Koninkrijk, Denemarken, Finland, Noorwegen, Zweden en Verenigde Staten. Het doel van het onderzoek is om meer inzicht te krijgen in de behoefte van medewerkers die in de frontlinie werken.

Over Quinyx

Quinyx biedt AI-ondersteunde software voor personeelsbeheer aan. Dit helpt bedrijven om hun personeel beter te beheren in de dagelijkse planning, processen te optimaliseren en daardoor de personeelskosten te verlagen. Quinyx ondersteunt wereldwijd miljoenen gebruikers in diverse sectoren met klanten zoals Rituals, Coolblue, Burger King, Swarovski, Starbucks, Subway, G-star, Hans Anders, Hanos en Victoria’s Secret.
Het bedrijf is gevestigd in Nederland, Duitsland, Noorwegen, Finland, Denemarken, Zweden, Verenigd Koninkrijk, Verenigde Staten en Australië.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Anita Hestens