Nieuwe meeloopstapelaars van Linde compact en flexibel inzetbaar

Met de Linde L10 – L16 B stapelaars lanceert Linde Material Handling nieuwe, compacte meeloopstapelaars. Met hefcapaciteiten van 1,0 tot 1,6 ton en hefhoogtes tot 5,47 meter zijn de modellen ontworpen voor een breed scala aan handelingen in magazijnen en productieomgevingen. Door hun compacte ontwerp zijn het ook goede helpers bij het verplaatsen van goederen in smalle gangpaden en laadzones. Twee andere modellen kunnen pallets met gesloten bodem en verschillende soorten kleine lastdragers verplaatsen.

Tijdens de ontwikkeling van deze stapelaars is veel nadruk gelegd op de afmetingen.  “Ze behoren tot de meest compacte modellen in de markt,” benadrukt productexpert Marc Castro. De kortste versie van de Linde L10 B, uitgerust met een geïntegreerde lithium-ion batterij en simplex mast, meet slechts 568 millimeter van het chassis tot het vorkenbord (l2-maat), met een draaicirkel van 1.420 millimeter. De modelserie is ook verkrijgbaar met een batterijschap en loodzuurbatterijen met een batterijcapaciteit van 200 Ah en 250 Ah, evenals Lithium-ionbatterijen met een capaciteit van 3 kWh tot 6 kWh.

Klantspecifiek

Om de stapelaars te kunnen laten voldoen aan uiteenlopende eisen zijn er vijf verschillende masttypes om de trucks aan te passen aan de individuele omstandigheden in het bedrijf van de klant. Daarnaast is er een groot aantal uitrustingsopties, waardoor de verkoopadviseurs voor elke toepassing een truck op maat kunnen configureren. De initiële heffing zorgt voor meer bodemvrijheid bij het rijden over oneffen oppervlakken en hellingen, terwijl de double stack versie het bijvoorbeeld mogelijk maakt om twee pallets tegelijk te vervoeren over langere afstanden. De Linde L10 – L12 AS breedspoorstapelaars met een hefvermogen van 1,0 en 1,2 ton
zijn verkrijgbaar voor het vervoer van pallets met gesloten bodem of met speciale lastdragers.

Veiligheid

Om productief te kunnen werken, zijn maximaal bedieningscomfort en aangepaste veiligheidsuitrusting die de bestuurder, de lading en de infrastructuur beschermt nodig. De typische asymmetrisch aan de linkerzijde gemonteerde dissel van Linde, die de bestuurder automatisch binnen de contouren van de truck houdt,
heeft zijn waarde bewezen. De lange dissel houdt de bestuurder op veilige afstand van de truck bij snelheden tot 6 km/u. Het laagdoorlopende chassis draagt verder bij aan de veiligheid, omdat het voorkomt dat de voeten van de bestuurder onder de stalen constructie komen en bekneld raken. De ‘actieve voetbescherming’ is een nieuwe optie. Deze registreert contact en remt de truck vervolgens automatisch af. In een andere
variant beweegt de truck actief weg van de bestuurder bij contact.

Load Management

Linde Load Management is ook verkrijgbaar in twee versies. In de standaardversie bepaalt het systeem het gewicht van de lading op de vorken. In de uitgebreide versie wordt ook het restlaadvermogen in realtime bewaakt en wordt de bestuurder gewaarschuwd voor kritieke omstandigheden met visuele en akoestische
waarschuwingssignalen. Als het gewicht het maximale laadvermogen overschrijdt blokkeert het systeem de heffunctie en wordt verder heffen voorkomen. De rijsnelheid en acceleratie worden ook geregeld, afhankelijk van de hefhoogte, het gewicht van de last en de stuurhoek. Een andere belangrijke optie zijn netwerken met datatransmissie in beide richtingen. Dit maakt software-upgrades en diagnose op afstand “over the air” mogelijk en
verhoogt de beschikbaarheid van de trucks.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Annelies van Stijn