“Zonder verduurzaming is je bestaansrecht als onderneming in gevaar”

In de serie Aandocken dockt Transport & Logistiek aan bij iemand in de sector. Deze keer is dat Jur Hofland, duurzaamheidscoördinator bij Rensa Family Company, logistiek dienstverlener van technische groothandels Rensa, Gévier, Gafco en DTC. “Duurzaamheid is belangrijk, maar nog belangrijker is wendbaarheid, omdat we niet precies weten waar het met duurzaamheid naartoe gaat. Het overheidsbeleid is niet consistent en de kostprijsberekening wordt bemoeilijkt doordat bepaalde kosten niet bekend zijn.”

Hoe bent u in de sector terechtgekomen?
“Na mijn HBO-studie retailmanagement ben ik in de logistiek gerold. Na twee functies in een magazijn en productie-omgeving kwam ik 21 jaar geleden bij Rensa Family Company binnen. Eerst als teamleider magazijn en daarna bij logistiek beheer. Wij hebben 65 eigen vrachtwagens waarvan één elektrische, achttien bestelbussen – waarvan één elektrische – en twaalf trailers voor LZV-combinaties. Vanaf 1 april maak ik deel uit van het KAM (kwaliteit arbo en milieu, redactie)-team. Hiermee krijgt duurzaamheid een meer centrale plek in de organisatie. Voor vier van de zestien commerciële bedrijven in de installatiebranche die onder de vlag van Rensa Family vallen, vormt logistiek één van de centrale diensten. Samen met transportmanager Bob Lammers werk ik aan verduurzaming. Vanaf 2009 staat dit onderwerp al bij ons bedrijf op de kaart. Als je daar als bedrijf niet mee bezig bent, is je bestaansrecht in gevaar. Duurzaam ondernemen is ook echt nodig. Je leeft onder een steen als je niet ziet hoe het klimaat verandert.”

Wat vindt u daar leuk en uitdagend aan?
“Als verbinder vind ik het leuk om samen te werken aan duurzame oplossingen. Werk in onze vier magazijnen heeft invloed op het transport. Ook bedenk ik graag nieuwe dingen en probeer lef te tonen bij pilots, zoals met de elektrische Renault bakwagen. Na het project hebben we die vrachtwagen gekocht. We zetten hem dagelijks in. Hij staat in de top 4 bij Renault Nederland van meest ingezette elektrische vrachtwagens. Wij bezorgen franco aan huis binnen 24 uur. De klant betaalt niet voor het transport, ook niet voor elektrisch. Een ander nieuw project is het inzetten van een distributiehub in Groningen om zero-emissie de stad in te gaan. Dat doen we samen met transportpartner LCW en brandstofleverancier Kuster Energy. Daar willen we ook gaan werken met een elektrische vrachtwagen en bus. Het is nog niet duidelijk wat dit betekent voor de belasting van het net.
Ik waardeer het ook om ervaringen op het gebied van duurzaamheid te delen. Dat doe ik bijvoorbeeld bij Lean & Green, het leidende CO2-reductieprogramma in de logistiek, waar ik regelmatig word uitgenodigd. Vorig jaar hebben we de vierde star behaald als eerste technische groothandel in Europa.”

Welke ontwikkelingen vindt u belangrijk?
“Dat is uiteraard duurzaamheid. Ik ben bezig met onze duurzaamheidsstrategie aan te laten sluiten bij de bedrijfsstrategie. Als bedrijf kun je meer verschil maken dan als individu, maar duurzaamheid is van ons allemaal. Actueel is de CSRD-richtlijn, waaraan wij moeten gaan voldoen. Omdat het al lang geleden gelukt is de organisatie mee te krijgen met duurzaamheid, zien we CSRD als een extra boost voor onze inspanningen. Deze wet helpt ons en geeft ons kaders. Maar onderdelen als scope 3 en de databeschrijvingen zijn wél uitdagingen. Wij willen daaraan voldoen, ook omdat bedrijven in de bouwketen ons ernaar vragen. Voor de toekomstbestendigheid is aandacht voor duurzaamheid van belang via drie wegen: de techniek via tools, het planningsproces en het gedrag van chauffeurs in de auto en het bestelgedrag bij klanten.
Nog belangrijker dan duurzaamheid is wendbaarheid, omdat we niet precies weten waar het met duurzaamheid naartoe gaat. Het volledige wagenpark van Rensa Family Company rijdt nu op HVO-diesel, een blend 20/80. HVO is voor ons een transitiebrandstof die geproduceerd wordt van plantaardige afvaloliën en -vetten zoals frituurvet. We zetten nu meer vrachtwagens langzaam over naar HVO 100. Daarmee stoten we minder CO2 uit. Maar het is de beste optie om op te schalen met elektriciteit.
Verder weten we nog niet of we bij de rand van Amsterdam een hub gaan opzetten voor het overladen van goederen op elektrisch transport, of dat we vanuit Doetinchem producten elektrisch gaan vervoeren naar de binnenstad van Amsterdam. De berekening van de kostprijs van elektrisch transport wordt bemoeilijkt, omdat de restwaarde van de vrachtwagen onbekend is. Hierbij viel de bandenslijtage tegen door het extra gewicht van de batterij.”

Wat zou u willen veranderen in/aan de sector en waarom?
“De datakwaliteit moet omhoog, ook van onze subcontractors. Hier zien wij kansen in. De techniek kan helpen data beter te maken. We zijn in overleg met Renault om de data uit de boordcomputer en het motormanagement te ontsluiten. Een calculatieprogramma gaat ons helpen om CO2 toe te kennen aan pallets op basis van het exacte volume van het product. We gaan ook stikstof toewijzen aan de producten.
Voor een project van Topsector Logistiek hebben we data aangeleverd om een tool – ‘Emissievoorspeller’ – te ontwikkelen, die snel en eenvoudig emissies van bouwprojecten kan berekenen. Wij denken het met onze data redelijk voor elkaar te hebben, maar data in de hele branche moet beter en beter gedeeld worden.
Verder moet er meer samenwerking komen bij de ontwikkeling van laadinfrastructuur.”

Wat is een hobby of leuke bezigheid buiten het werk?
“Ik ben getrouwd en heb een zoon en een dochter met wie ik graag leuke dingen één-op-één onderneem. Vanaf mijn veertiende doe ik aan mountainbiken, iets wat dat ik nu met mijn zoon doe. Ook stap ik graag op de racefiets om mijn hoofd leeg te maken. Een andere liefde is modelbouw wat ik het liefst met mijn zoon oppak, relaxed met een muziekje aan.”

Foto: Pascal Mulder

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen:

Auteur: Anita Hestens