Afname goederenvervoer over de weg in 2023

Misverstand: “Zeker helft van trucks op onze wegen is leeg”
Foto: Shutterstock

Vorig jaar werd in de EU 1.857 miljard tonkilometer aan goederenvervoer over de weg afgelegd. Dat is een daling van 3,2% ten opzichte van 2022, waarin 1.919 miljard tonkilometer werd gereden. Zo blijkt uit cijfers van Eurostat. Bij het onderzoeken van de grootste intra-EU-goederentransportstromen werd het grootste volume goederen vervoerd tussen Duitsland en Nederland, in totaal 83,3 miljoen ton. De goederenstroom tussen Duitsland en Polen bedroeg 69,2 miljoen ton en de stroom tussen België en Frankrijk bereikte 53,8 miljoen ton.

Na enige instabiliteit in het eerste en tweede kwartaal van 2020 als gevolg van COVID-gerelateerde beperkingen, nam het goederenvervoer over de weg in 2021 toe en bleef het in 2022 relatief stabiel. In 2023 registreerde het goederenvervoer over de weg in alle kwartalen een daling (-2,3% in het eerste kwartaal vergeleken met hetzelfde kwartaal van 2022, -3,6% in het tweede kwartaal, -3,8% in het derde kwartaal en -3,1% in het laatste kwartaal), waarbij de laatste 2 kwartalen daalden tot het niveau van 2019.

Grootste dalingen

Bij een vergelijking van 2023 met 2022 werden de grootste tonkilometerdalingen in het goederenvervoer geregistreerd in Portugal (-16,4%), Slowakije (-16,2%) en Zweden (-11,5%), terwijl Litouwen (+17,3%), Denemarken (+8,2%) en Cyprus (+7,8%) de grootste tonkilometerstijgingen registreerden.

Domineren

Duitsland en Frankrijk domineerden de top 15 stromen. Duitsland was betrokken als het land van herkomst of het land van bestemming in meer dan de helft van de top land-tot-land stromen (8 van de 15) en Frankrijk was aanwezig in een derde van de top 15 stromen (5 van de 15).

U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Annelies van Stijn