Van Moer Logistics gaat elektrische laadstation bouwen in Antwerpse haven

Van Moer Logistics start in 2025 met de bouw van de eerste privaat beheerde slimme laadpalen voor vrachtverkeer in de haven van Antwerpen. In totaal omvat het project 6 publieke snelladers en 30 langzaamladers voor eigen gebruik. Samen met hun partner Bnewable willen ze de groene energiestromen afkomstig van hun eigen zonnepanelen optimaal sturen dankzij slimme batterijsturing.

De logistiek dienstverlener kondigt een eerste investering aan van ongeveer 1,2 miljoen euro in de bouw van een laadstation voor elektrisch vrachtverkeer op haar site langs de Keetberglaan op de Antwerpse linkeroever (Zwijndrecht). Dit wordt het eerste privaat beheerde openbare laadstation voor vrachtverkeer binnen de haven van Antwerpen.

Zonnepanelen

Het project bestaat uit twee elementen. Enerzijds wordt er geleidelijk een openbaar toegankelijk laadstation gebouwd met 6 snelladers van 400kW. Anderzijds bouwt de logistieke dienstverlener ook een eigen laadstation met op termijn 30 langzaamladers van 50kW voor eigen vrachtwagens en terminalvoertuigen die ’s nachts kunnen laden.

De energie voor deze laders wordt enerzijds opgewekt door eigen zonnepanelen van Van Moer Logistics op het terrein in combinatie met batterijtechnologie, anderzijds wordt er ook energie afgenomen via groenestroomcontracten. In de nabije toekomst wordt de huidige capaciteit van de zonnepanelen bovendien verder uitgebreid met nog eens 3,5 MWp.

Partnerschap met Bnewable

Om deze projecten te realiseren, heeft de logistieke dienstverlener een partnerschap opgezet met het Belgische energiebedrijf Bnewable. Zij zijn gespecialiseerd in energieopslag en -opwekking voor de commerciële en industriële markt en ondersteunen bedrijven bij het optimaal aansturen van hun energiestromen. In dit project neemt Bnewable de batterijtechnologie en de slimme sturing ervan onder handen.

“Het complexe aan een batterij is dat het alleen opbrengt met een goede optimalisatiestrategie”, zegt Kristof Vereenooghe, medeoprichter van Bnewable. “Dat vangen we op met ons eigen ontwikkelde, slimme en unieke Energy Management System. Dankzij het EMS van Bnewable wordt de batterijopslag van de verschillende laadperrons continu slim aangestuurd en kan Van Moer Logistics ook extra inkomsten genereren. Zo ontzorgen we hen in hun energietransitie, meteen de kern van onze business.”

Nieuwe fase

“De integratie van de energiesector in logistiek markeert een nieuwe fase. Dankzij de expertise van Bnewable kunnen we ons blijven richten op logistiek en tegelijkertijd onze ecologische voetafdruk verkleinen door middel van elektrificatie. Ons geïntegreerde intermodale netwerk biedt onze elektrificatiestrategie de ondersteuning die nodig is om de toeleveringsketens van onze klanten duurzamer te maken”, aldus Jo Van Moer, oprichter en CEO van Van Moer Logistics.

Het project wordt deels gerealiseerd met de steun van het Agentschap voor Mobiliteit en Openbare Werken (Clean Power for Transport). De voorbereidingen starten eind dit jaar en naar verwachting zal het nieuwe laadstation tegen 2025 geleidelijk operationeel zijn.

Elektrificatiestrategie

De bouw van het laadstation is onderdeel van de algehele duurzaamheidsstrategie van Van Moer Logistics. Hiermee zet de logistieke dienstverlener de eerste stappen om haar doelstelling van 45% CO2-reductie binnen de transportafdeling in 2030 te behalen. Dit willen ze bereiken door een combinatie van intermodaal transport, elektrificatie en het inzetten van transitietechnologieën (zoals HVO en dual-fuel waterstof).

“De eerste jaren richten we ons op de elektrificatie van de meest geschikte routes. Daarbij kijken we naar een combinatie van operationele factoren, zoals ritafstand en laadgewicht, en de optimale laadstrategie”, zegt Jo Van Moer. “Deze diepgaande analyses worden momenteel intern uitgevoerd door onze afdeling duurzaamheid.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Annelies van Stijn