Chaos blijft uit

‘Duitse grenscontroles bij Poolse grens leiden tot uur vertraging’

De grenscontroles leiden tot langere wachttijden, maar chaos blijft uit. Foto: Hadrian / Shutterstock

De grenscontroles tussen Duitsland en Polen zorgen gemiddeld voor een uur extra wachttijd voor vrachtwagens. Dat concludeert transport management platform Transporeon op basis van eigen data. De impact is daarmee wel minder ingrijpend dan van tevoren verwacht werd.

De invoering van strengere grenscontroles sinds 16 september 2024 in Duitsland heeft de toch al beperkte capaciteit op de transportmarkt verder onder druk gezet, schrijft Transporeon. De nieuwe maatregelen, die voortborduren op de controles die tijdens het EK voetbal zijn ingevoerd, leverden aanzienlijke kritiek op van de Europese Commissie, buurlanden en de bredere economie.

Wachttijden Duitsland

Wachttijden liepen iets op na invoering van de Duitse grenscontroles. Bron: Transporeon Real-Time-Visibility

In de data van Transporeon is een stijging van wachttijd te zien rond 16 september. In tegenstelling tot eerdere verwachtingen leidden de strengere controles niet tot een dramatische verlenging van de wachttijden.

Opvallend is dat de grafiek pieken laat zien op de maandagen, voornamelijk als gevolg van vertragingen aan de grens tussen Polen en Duitsland, zo blijkt uit een meer gedetailleerde analyse.

De grensovergang tussen Polen en Duitsland ervaart aan het begin van de week steeds een toename van het verkeer, als Oost-Europese vrachtwagens hun westwaartse reis beginnen om de West-Europese markten te bedienen. Deze wekelijkse toestroom zorgt voor een terugkerend knelpunt, wat bijdraagt aan langere wachttijden.

Vergelijking

De maandagpiek in voorgaande jaren minder uitgesproken dan in 2024. Dit fenomeen houdt waarschijnlijk verband met de grenscontroles die tijdens de Europese kampioenschappen zijn ingevoerd en die niet zijn opgeschort, vooral aan de oostgrenzen van Duitsland.

Het vergelijken met de data van vorig jaar bevestigt volgens Transporeon dat de stijging op 16 september geen toeval was, en ook niet aan een seizoens-fluctuatie is toe te schrijven.

De wachttijden bij de grens in vergelijking met 2023. Bron: Transporeon Real-Time-Visibility

Extra uur wachttijd

Door de langere wachttijden kunnen vervoerders te maken krijgen met hogere operationele kosten, waarschuwt Transporeon. Vrachtwagens die aan het begin van de week vanuit Polen Duitsland binnenkomen, hebben vergeleken met 2023 nu gemiddeld een uur extra wachttijd hebben.

“Hoewel de data laat zien dat de strengere grenscontroles in Duitsland geen grote verstoring van de totale transportmarkt hebben veroorzaakt, voegen ze wel een extra laag aan complexiteit toe voor de transport logistieke sector. Een kleine stijging in de wachttijden bij de grens staat voor bedrijven gelijk aan hogere kosten en een vermindering van de algehele productiviteit en beschikbare capaciteit”, aldus Christian Dolderer, Hoofd Onderzoeksanalist bij Transporeon.

Nederland

Ondanks alle kritiek lijkt Nederland het voorbeeld van Duitsland eind november te gaan volgen. TLN pleitte eerder al voor een uitzondering voor vrachtverkeer en waarschuwde voor een schadepost van 75 miljoen euro per maand.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Annelies van Stijn