Advertorial

“Een goede balans tussen efficiëntie, CO2-reductie en kostprijs”

“Een goede balans tussen efficiëntie, CO2-reductie en kostprijs”
Gam Bakker kiest voor Volvo’s op Bio-LNG Foto: Gam Bakker

Gam Bakker heeft haar truckvloot onlangs uitgebreid met twee Bio-LNG trekkers, om precies te zijn twee Volvo’s FH 460. De keuze voor Bio-LNG heeft alles te maken met de wens van deze logistiek dienstverlener en een van haar klanten om te verduurzamen en de CO2-footprint te verkleinen. De trucks worden ingezet voor dedicated transport van cacao in de regio Amsterdam, Zaandam en Wormer.

Van de 37 vrachtwagens die Gam Bakker op dit moment heeft rijden, zijn er 36 van het merk Volvo. “Dat is al jaren zo en zal ook niet zo snel veranderen”, zegt Gerjo Pater, algemeen directeur van dit Noord-Hollandse bedrijf. Het bedrijf heeft eerder al ervaring opgedaan met LNG-trucks en is nu klaar voor de volgende stap. “De keuze voor Volvo Trucks komt voort uit de goede ervaringen met dit merk én met truckdealer LVS in Zwaag. Veel van onze vrachtwagens zijn van maandag tot en met vrijdag of zaterdag onderweg. Onderhoud en keuringen voert LVS dan ook voor 95% zoals afgesproken in de weekenden uit, zodat de inzetbaarheid van onze trucks zo optimaal mogelijk is.”

Transport en opslag cacao

Gam Bakker is gespecialiseerd in transport en warehousing en biedt daarnaast diverse diensten aan, zoals value-added logistics, douaneafhandeling, procesoptimalisatie en business intelligence oplossingen. Het bedrijf dat sinds 1926 bestaat, vervoert een breed scala aan producten in binnen- en buitenland, waaronder plantenstekken, bloembollen, pinda’s en non-food goederen. Inmiddels is de focus steeds meer verschoven naar transport en opslag van cacao.

“Een tak waarin we sinds 2019 sterk zijn gegroeid en waarvoor we voor verschillende opdrachtgevers ook de warehousing doen op de drie van onze locaties namelijk Middenmeer, Westzaan vanaf 2019 en sinds kort ook in Amsterdam. Ook verzorgen we het transport van cacao voor deze opdrachtgevers tussen deze vestigingen en de fabrieken die de cacao verwerken. En juist voor dat transport zetten we de twee Volvo-trucks op Bio-LNG in, waar we nu sinds een paar weken mee rijden”, vertelt Pater.

Goede samenwerking

De cacao komt in containers aan in de Rotterdamse haven en Gam Bakker zorgt vervolgens voor het transport van deze grondstof tussen de warehouses en fabrieken waar ze in stappen worden verwerkt tot het als eindproduct naar Amsterdam kan worden vervoerd. De cacao wordt voornamelijk verpakt vervoerd in zakken van 25 kilogram en bigbags. Het transport gebeurt in dichte trailers. Het gaat om zware lading van 40 tot 50 ton.

“Juist om die reden is rijden op Bio-LNG een goede optie voor ons”, vertelt Pater. “We hebben gekeken hoe we de CO2-uitstoot op deze routes kunnen verkleinen en al snel bleek Bio-LNG het meest haalbare en betaalbare alternatief. Bio-LNG biedt een concurrerende kilometer-kostprijs ten opzichte van diesel. Een paar jaar geleden was de prijs van LNG skyhigh, maar inmiddels is het tarief flink gedaald en is er een sluitend TCO-plaatje te maken, ook omdat onze opdrachtgever ons ondersteunt.”

“Wel hebben we afspraken gemaakt in geval de prijs van Bio-LNG onverhoopt gaat stijgen, zoals in het verleden is gebeurd. De afspraak is dat de tarieven dan meestijgen. Al met al aantrekkelijk voor beide partijen.”

Dergelijk stappen en afspraken maak je als bedrijf alleen als er wordt gewerkt met meerjarige contracten en er sprake is van goede samenwerking en vertrouwen in elkaar. Pater: “En samenwerking en vertrouwen is er. Wij doen dan ook meer voor deze klant dan alleen transport en opslag. Wij verzorgen ook de gehele dashboarding en kijken daarbij naar procesoptimalisatie, doen de afroep van producten, regelen de export enzovoorts.”

Actieradius

Het transport van de cacao vindt plaats tijdens de openingstijden van de fabrieken van 05.30 tot 17.00 uur, en dat zeven dagen per week. En voor dit type transport, waarbij gemiddeld 500 kilometer per dag wordt gereden met zware lading, past rijden met trucks op Bio-LNG volgens Pater perfect. “Een goede balans tussen efficiëntie, CO2-reductie en kostprijs. De CO2-uitstoot daalt met tot zo’n 90% tot zelfs 100%. Dat is een mooie tussenstap, zoals ik dat altijd noem. Uiteindelijk zullen we immers overstappen op elektrisch. Voor onze specifieke inzet is dat nu nog niet haalbaar. Het wordt voor ons rendabel op het moment dat de elektrische vrachtwagens een grotere actieradius kennen en de laadinfrastructuur verder is ontwikkeld. Pas als die laatste rond de 1.000 kilometer ligt, dan durven we dat aan voor internationaal vervoer, en dus ook voor regionaal transport.”

LNG-tanklocaties volop in ontwikkeling

De chauffeurs van Gam Bakker die op deze nieuwe trucks rijden, zijn daar volgens Pater heel erg tevreden mee. “Natuurlijk is even wennen aan het idee dat het geen diesels zijn, maar de trucks zijn efficiënt, kennen een groot comfort en de rijeigenschappen zijn vergelijkbaar met Volvo’s dieseltrucks. Het enige wezenlijke verschil dat is het tanken. Dat is bij LNG even wennen met aan- en afkoppelen, maar daarvoor geeft LSV goede instructies voor in de praktijk.”

Pater geeft aan dat het aantal tanklocaties voor (Bio-)LNG in Noord-Nederland nog wat beperkt is – tanken kan op drie locaties. “Maar met onze vrachtwagens rijden we dagelijks in Amsterdam om eindproducten te lossen en daar kunnen we goed tanken.”

Fijn is naar zeggen van Pater wel dat je deze vrachtwagens gewoon kunt laten meelopen in de bestaande planningen. “Anders dan bij bijvoorbeeld elektrische voertuigen, kun je er voldoende kilometers mee maken als je ze regionaal inzet en tanken gaat vrij snel. Internationaal zullen we deze vrachtwagens echter nog niet veel inzetten.”

Deze nieuwe Volvo’s met Globetrotter-cabine zijn overigens net zoals de
andere vrachtwagens van Gam Bakker die internationaal rijden volledig rijk
uitgerust met alle mogelijke veiligheidssystemen en onder meer lederen
bekleding op de stoelen, én een magnetron. Pater: “Dat laatste is misschien niet direct nodig voor het regionale vervoer, maar zo blijven we wel flexibel, mochten we op een dag deze trucks toch in moeten zetten voor andersoortige ritten.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Annelies van Stijn