In totaal zijn er vorig jaar in Nederland 990.605 bestelbussen geregistreerd. Dat is een groei van 3,2% ten opzichte van het jaar ervoor. Een toename van 58% lijkt daarmee erg hoog, maar in verhouding tot het totaal aantal geregistreerde bestelbussen valt dit toch in het niet. Er zijn in Nederland nu in totaal namelijk 9.900 elektrische bestelbussen geregistreerd.  

Populaire types

De elektrische bestelbus die het grootste deel uitmaakt van het totaal aantal elektrische bestelbussen in Nederland is Nissan (22,2%), gevolgd door Renault (18,3%). Dit blijkt uit de cijfers van het RDW die Routelogic op een rijtje zette. 
In 2022 werden vooral elektrische bestelbussen van het merk Opel verkocht, om precies te zijn 628 stuks, gevolgd door Peugeot met 511 verkochte e-Partners, e-Experts en e-Boxers.  

Hobbels bij aanschaf elektrische bestelbus

RouteLogic heeft onder 1.347 bedrijven onderzoek gedaan naar de overwegingen voor het wel of niet aanschaffen van een elektrische bestelbus. Uit dat onderzoek blijkt dat veel ondernemers willen overstappen op elektrisch, omdat ze zich bewust zijn van het feit dat klanten verwachten dat zij hun footprint verkleinen.  

Lees ook: AH Den Haag elektrisch bevoorraad

Tegelijkertijd laat het onderzoek zien dat niet elke ondernemer staat te springen om de stap te maken naar elektrische bestelbussen. Daarvoor noemen de respondenten drie redenen. Ten eerste de hoge aanschafprijs. Die is voor 67 procent van de ondervraagden een sta-in-de-weg om tot aanschaf over te gaan. Gemiddeld ligt de prijs van een elektrische bestelbus 30 tot 50% hoger dan een benzine/diesel variant. Subsidies maken het verschil kleiner, maar overbruggen het totale prijsverschil niet.  

Ten tweede is er de beperkte actieradius. 27% van de ondervraagden ziet dat als grootste bottleneck. De actieradius van een gemiddelde compacte elektrische bestelbus ligt tussen de 250 en 300 kilometer. Dat is echter zonder belading en op een zomerse dag, aldus RouteLogic.   

Beperkte laadinfra 

De beperkte laadinfrastructuur blijkt ten slotte voor 18% van de ondervraagde ondernemers een reden om vooralsnog geen elektrische bus aan te schaffen. Zij geven aan simpelweg te grote routes te rijden en tussendoor laden is voor hen op dit moment geen optie. Ondernemers die wel elektrisch rijden, geven aan dat de laadinfrastructuur ook hen voor een dilemma stelt; de routes aanpassen op de actieradius of onderweg de accu opladen?   

De routes veranderen wordt in 68% van de gevallen genoemd als de oplossing. DHL rijdt volgens Routelogic bijvoorbeeld van het depot rechtstreeks naar een verzorgingsgebied met een hoge pakketdichtheid. Zo blijft het aantal kilometers dat moet worden gereden, beperkt. Eenmaal terug op het depot kan het voertuig in de nacht worden opgeladen, zodat deze klaar staat voor de volgende dag.   

Zo’n 32% van de ondernemers, die rijden met elektrische bestelbussen, kiest ervoor onderweg op te laden. Gemakkelijk is dat nog niet. Om een bestelbus een beetje snel vol te krijgen, ben je aangewezen op zogenoemde snelladers. Een bestelbus is in 30 minuten weer voor 80% volgeladen. In Nederland staan er nu ruim 3.000 snelladers. Wel laden hier ook personenauto’s, dus als de snellader bezet is, moet je even wachten en kan je route uitlopen.  

Lees ook: 5.500 elektrische bestelwagens met subsidie de weg op, € 33 miljoen beschikbaar in 2023