Albert Heijn is niet de eerste supermarkt die het invliegen van verse groenten en fruit wil afbouwen. PLUS, Lidl en Jumbo hebben eveneens beleid om het invliegen van groente en fruit nu of in de toekomst te beperken. 

Luchttransport is niet duurzaam

Vanwege de impact op het klimaat is luchttransport niet duurzaam. Daarom is het goed dat supermarkten stoppen met het invliegen van groente en fruit. Albert Heijn kijkt naar manieren om producten dichterbij te telen óf gebruik te maken van duurzamere manieren van transport.

Hoe zorgen supermarkten ervoor dat deze producten toch in de winkel komen? Dit doen zij door groente en fruit zo dichtbij als mogelijk én zo ver weg als nodig in te kopen. Bij de keuze van afstand spelen afwegingen over kwaliteit, duurzaamheid, voedselveiligheid, kostprijs en beschikbaarheid een rol. Sommige producten, zoals sinaasappelen, worden niet in Nederland geteeld. 

Uit eigen land

Albert Heijn geeft verder aan meer lokaal geteelde producten te gaan verkopen. Zo komt de helft van groenten en fruit in de winkels nu al uit eigen land. Dit aandeel wil men verder verhogen door seizoenen beter te benutten en te verlengen en door gebruik te maken van duurzame teelt- en bewaartechnieken.

Alles komt wel met een prijs. Voor consumenten betekent dit dat producten duurder kunnen worden. Dat klinkt paradoxaal; de producten komen immers van dichtbij. Maar dichtbij betekent ook dat we vaak te maken hebben met minder goedkope arbeid en minder gunstige weersomstandigheden. Ook kan het zijn dat bepaalde producten niet meer het hele jaar te krijgen zijn en we weer meer seizoensgebonden gaan eten.

Lees ook: AH Den Haag elektrisch bevoorraad