De Kreek Transport in Ridderkerk is een echt familiebedrijf. Overgrootvader Bas de Kreek begon in december 1932 met een bodedienst tussen Ridderkerk, Dordrecht en Rotterdam. Na verloop van tijd kwamen hiervoor transportopdrachten van buiten de regio in de plaats.  

De zonen van Jan de Kreek (zoon van Bas), Edwin en Stefan (derde generatie), hebben het bedrijf in 1996 van hun vader overgenomen. Ook Cees (broer van Jan), Ali (vrouw van oom Cees) en Miep de Kreek (vrouw van Jan) werken in het bedrijf. Het bedrijf is uitgegroeid tot een transportonderneming met specialismen in de scheepvaart, petrochemie, bouwsector en energiesector.  

Bij De Kreek Transport werken in totaal twintig mensen. Het beschikt over een veelzijdig wagenpark. Dit om een passende oplossing te bieden voor elke vervoersvraag: bestelauto’s, bakwagens, kraanwagens en trailers. Het bedrijf is altijd geleidelijk gegroeid. Het wagenpark bestond in 1996 uit tien vrachtauto’s en is nu verdubbeld. Iedere 2 à 3 jaar kwam er een auto bij. Elke crisis werd goed overleefd door flexibele inzet van het multi-inzetbare materieel.  

Mislukte start 

Stefan nam in 1996 samen met zijn broer Edwin het bedrijf van hun vader Jan en oom Cees over. Edwin werkte toen al enige jaren in het bedrijf, eerst als chauffeur en later deed hij de planning. Daar volgde hij zijn moeder op.  

Stefan richtte zich op de administratieve en financiële zaken, waaronder personeelszaken. “Ik was in 1995 in dienst gekomen als chauffeur, na een mislukte start aan een hbo-opleiding in de logistiek. Na veertien maanden militaire dienst kon ik het niet meer opbrengen om in de schoolbanken te zitten.  Edwin had een mbo-opleiding gedaan aan het Scheepvaart en Transport College. We vulden elkaar goed aan en richtten ons op verschillende taken. De samenwerking ging voortvarend.” 

Tevreden over opvolgingsproces 

In 2019 heeft Stefan 5% van de aandelen in het bedrijf verkocht aan Marco (zoon van zijn broer Edwin) en eind 2022 de andere 95%. Er is een holding opgericht waarbij de aandelen zijn verdeeld over Edwin en de broers Robert en Marco (zonen van Edwin).  

Stefan is erg tevreden over het opvolgingsproces. “Door de opvolging stapsgewijs te regelen, zadel ik het bedrijf en de nieuwe eigenaren niet op met een te grote schuld in één keer. Het beleid van De Kreek is namelijk dat alle investeringen zo veel mogelijk uit eigen middelen worden gefinancierd. Door mijn aandeel voortijdig over te nemen weten de jongens waar ze financieel staan, nu en ook in de toekomst.” 

In 2019 is voor de opvolging een waardebepaling gedaan. “Daar ben ik tevreden mee. Daarom is datzelfde bedrag vorig jaar aangehouden, ook al is het bedrijf in de tussentijd gegroeid en heeft het winst gemaakt. Samen met een accountant/fiscalist zijn we verschillende keren als familie bij elkaar geweest. We hebben toen goede afspraken gemaakt. Het is belangrijk om goed in gesprek te blijven met elkaar. Wellicht dat het opvolgingsproces makkelijker is gegaan, omdat we allemaal familie zijn en er geen externe belanghebbenden bij betrokken waren. Dat kan het proces namelijk lastiger maken.” 

Vier kapiteins  

“Veel mensen vragen waarom ik nu al op deze jonge leeftijd afstand heb genomen van het bedrijf. Ik had ook nog kunnen wachten, maar dat wilde ik niet. Dan waren er vier kapiteins op één schip geweest. Dat is erg veel. Ik ben blij met de komst van Robert. Aan hem draag ik mijn taken over. Daar nemen we drie maanden de tijd voor. Daarna blijf ik als adviseur aan het bedrijf verbonden en ga ik transporten met de bestelauto doen, al zal het geen 70 uur per week meer zijn. Ook ga ik wat meer tijd aan mijn hobby besteden: mijn twee klassieke auto’s.” 

Hechte band 

In januari dit jaar is Robert officieel gestart bij De Kreek, al heeft hij eerder ook al taken vervuld. “De familie wilde mij erbij hebben. Dat kwam ter sprake in een gesprek met mijn vader en broer. Ik verwacht dat mijn vader in de toekomst ook iets meer vrije tijd wil hebben. Het lag wel in de verwachting dat ik ooit in het management van het familiebedrijf zou toetreden. En omdat er altijd een hechte band en goede klik met de familie is geweest, ben ik de uitdaging van een andere sector aangegaan."

"Na een hbo-opleiding Commerciële Economie ben ik namelijk in de metaalsector gaan werken in een verkoopfunctie, waar ik een goede positie had. Bij de opvolgingsgesprekken is afgesproken dat ik de administratieve en financiële taken, personeelszaken en code 95-opleidingen van Stefan overneem, terwijl Marco en Edwin zich richten op de operationele taken, de planning en de inkoop van vrachtauto’s. Met zijn drieën leiden we het bedrijf, overleggen we over investeringen en denken we na over de toekomst. Een voorbeeld is hoe we met duurzaamheid omgaan. Dat is een uitdaging.” 

86 zonnepanelen 

Een jongere generatie brengt meestal wijzigingen aan in het bedrijf. Ook bij De Kreek is de oudere generatie meer behoudend en is de nieuwe generatie progressief denkend en gaat er vol tegenaan. Zo heeft Robert zich ervoor ingezet dat het transportbedrijf vanaf januari een erkend leerbedrijf is.

“Ik vind het belangrijk om jongeren voor de sector te enthousiasmeren. Ook wil ik stappen maken met digitalisering. Een volgende idee is de aanschaf van een ander boekhoudpakket waarbij binnenkomende facturen automatisch worden verwerkt. Nu gebeurt dat nog handsmatig. Wel zetten we de algemene lijn van gestage groei en bedrijfsvisie voort. Groei is er bijvoorbeeld in ons werk in de energiesector, waarbij wij transformatorstations en zonnepanelen voor de zakelijke markt vervoeren en plaatsen. Dat hebben wij ook op ons eigen dak gedaan. Daar liggen sinds vorig jaar 86 zonnepanelen. Wij zien de toekomst als familiebedrijf zonnig tegemoet.”  

Lees ook: Zwaan & Partners krijgt nieuwe eigenaar