De transportsector is een cruciale schakel in de Nederlandse economie. Als schakel in een veel grotere keten moet ook de transportsector verduurzamen. Dat gebeurt al, maar toenemende druk op het elektriciteitsnet zorgt voor een vertraging die enkel kan worden ingehaald door meer inzet van biobrandstoffen, zo vindt Barnhoorn. “Het kabinet moet de sector daarin stimuleren en steunen. Biobrandstoffen zijn de komende tientallen jaren nog essentieel voor de verduurzaming in Nederland. Biobrandstof, zoals biodiesel, is een hernieuwbare vloeibare brandstof met een hoge energie-inhoud die nu al beschikbaar is en een duurzaam alternatief biedt voor fossiele brandstof. En toepasbaar waar veel kracht nodig is, bijvoorbeeld in zwaar wegverkeer, scheepvaart en luchtvaart.”

Onhaalbare ambities

Nederland heeft een kabinet met hoge ambities, maar met het huidige beleid zijn die ambities onhaalbaar. Zo worden veel middelen ingezet om de elektrificatie van de sector te versnellen, maar de laadinfrastructuur en de netcapaciteit zijn hiervoor vooralsnog ontoereikend. Dit blijkt uit de in november verschenen Klimaat- en Energieverkenning van het Planbureau voor de Leefomgeving, dat een stand van zaken schetst over de uitstoot tot en met 2030. Conclusie: er moet nieuw beleid komen.
Nieuw beleid dat alle CO2-emissiereductieroutes in de gehele waardeketen moet erkennen. Barnhoorn: “De transportsector mag niet worden ontmoedigd om schonere brandstof alternatieven te overwegen. Technologische diversiteit is dus vereist waarbij alle technologieën, waaronder elektrificatie, waterstof, maar ook koolstofarme brandstoffen, een rol kunnen spelen.”

Koolstofarm potentieel erkennen

Half februari komt Eurocomissaris Frans Timmermans waarschijnlijk met een voorstel voor aangescherpte normen voor zwaar wegverkeer. In aanloop daarnaartoe, heeft staatssecretaris Heijnen samen met België, Luxemburg en Denemarken gepleit voor 100 procent emissieloze vrachtwagens en bussen per 2040. “We zien nu dat de elektrificatie juist uitblijft voor die sector. Daarom moet het verduurzamingspotentieel van koolstofarme brandstoffen in de herziening erkend worden. Het Nederlandse kabinet zou daarvoor moeten pleiten in Brussel. Verduurzaming is een onmiddellijke uitdaging en we kunnen niet wachten tot emissievrije technologieën een schaalbare impact hebben”, aldus Barnhoorn.

Wilt u reageren op dit standpunt? Stuur dan een mail naar de redactie via [email protected].

Lees meer: ‘Biobrandstoffen uit afvalstromen belangrijk voor toekomst rijden en varen’