Egypte legde eerder deze week de Ever Given aan de ketting. Daarmee wil het een compensatie afdwingen. Het genoemde bedrag van 900 miljoen dollar is een vergoeding voor de reddingsoperatie van het schip dat vorige maand overdwars vast kwam te liggen in het Suezkanaal. Ook liep het Suezkanaal inkomsten mis omdat er geen schepen door het kanaal konden toen de Ever Given vast lag.

Blokkeerschip aan Egyptische ketting

"De claim van 900 miljoen dollar door Egypte is een belachelijk hoog bedrag”, zegt Antvelink. “Het is een totaal ongeloofwaardige claim ook zonder enige onderbouwing. Ik zou het bijna afpersing willen noemen. En ondertussen kunnen wij niets, alleen afwachten. De bal ligt in Japan en Taiwan, de eigenaren van de Ever Given.”

Nedcargo heeft achttien containers aan boord van het vastgelegde schip. Antvelink: "Alle klanten zijn geinformeerd en gelukkig zit er niets cruciaals in de lading. Maar je mag dit een blamage noemen voor de internationale scheepvaart. Een actie als deze is een knauw in het vertrouwen van het internationale vervoer. Het wordt een administratieve nachtmerrie met veel werk voor advocaten en verzekeraars, waarvan vooral verladers de dupe zijn. Maar het komt allemaal goed. Uiteindelijk…”

Suezkanaal bijna week geblokkeerd

De Ever Given lag bijna een week vast in het Suezkanaal. Dat is een van de belangrijkste waterwegen ter wereld en ongeveer een achtste van de wereldwijde handel in goederen trekt door de 193 kilometer lange waterweg tussen de Rode Zee en de Middellandse Zee. Normaal gesproken vaart er dagelijks voor bijna 10 miljard dollar aan goederen door het kanaal.

File van ruim 350 schepen

Door de weeklange stremming ontstonden er lange files van schepen aan weerszijden van het kanaal. Meer dan 350 schepen moesten wachten voor ze daar doorheen konden. Een deel van de schepen die vanuit Azië op weg was naar Europa besloot om te varen om Afrika heen.