1 Tijdvensters en tijdsleveringen

In de supply chain is een goede timing belangrijker dan ooit. Dit is overigens een van de meest voorkomende planningsrestricties. Omdat buffers goeddeels zijn verdwenen, is het noemen van alleen een aflever dag niet meer voldoende. Ontvangers werken het liefst met een exacte levertijd of in ieder geval een strak tijdvenster, zodat ze hun eigen planning daarop kunnen afstemmen. Dan hebben we het nog niet gehad over de tijdvensters voor bevoorrading van binnensteden. Of de tijdvensters die we vooraf moeten reserveren bij distributiecentra. In alle gevallen geldt: wie te laat komt, is de pineut.

2 Gewichten, volumes en laadmeters

Van standaard trailers naar LZV’s en SEC’s (super ecocombi’s): de maximaal toegestane laadruimte in het wegtransport groeit. Maar elke laadruimte heeft een limiet. Belangrijk dus om accurate data te hebben over de afmetingen en gewichten van zendingen, zodat de laadruimte optimaal kan worden benut. Die ene zending die net wel of net niet past, kan het verschil betekenen tussen een vrachtwagen meer of minder.

3 Kwalificaties van chauffeurs

Elke chauffeur heeft weer andere competenties. De een heeft de juiste papieren om ADR-goederen te mogen vervoeren, de ander heeft een certificaat om LZV’s te mogen besturen. De een spreekt geen Engels, de ander geen Duits. Daarnaast heeft elke chauffeur zijn eigen voorkeuren. Sommigen willen elke avond thuis zijn, terwijl anderen een internationaal avontuur niet uit de weg gaan. En soms is het handig om dezelfde chauffeur steeds weer naar dezelfde klant te sturen. Een rittenplanningssysteem houdt met alles rekening.

Klik hier en ontdek alle 10 de restricties

4 Multi-depot / verschillende planningen

Vervoerders met uiteenlopende activiteiten hebben de planning vaak opgesplitst. Bijvoorbeeld in een planning voor internationaal transport en een planning voor nationale distributie. Als het distributienetwerk bestaat uit meerdere depots, heeft elk depot vaak zijn eigen transportplanner en dus zijn eigen planning. In een rittenplanningssysteem is het mogelijk om verschillende planningen naast elkaar te draaien, waarbij het zaak is om de juiste transportopdracht naar de juiste planner te sturen. Met natuurlijk de optie om zo nodig transportopdrachten tussen de verschillende planningen uit te wisselen.

5 Voertuigprofielen en voertuigspecificaties

Bestaat de lading uit versproducten waarvoor een geconditioneerde oplegger nodig is? Of gaat het om bouwmaterialen waarvoor een meeneemheftruck vereist is? Is de ontvanger gevestigd in een emissievrije zone? In een rittenplanningssysteem kunnen uiteenlopende voertuigattributen worden gedefinieerd, zodat de planner ervan verzekerd is dat de juiste zending met de juiste vrachtwagen meegaat. Los daarvan: de optimale route voor een bestelauto is meestal anders – met andere tijden en afstanden – dan die van een truck met oplegger. Met het juiste voertuigprofiel wordt de planning nog accurater en betrouwbaarder.

Auteur: Hans Bottelier, Vice President Northern Europe

Lees ook: Ritplanning op operationeel, tactisch of strategisch niveau