DJMiddelkoop is gespecialiseerd in het vervoer van air freight, pharma en high value. De Volvo FH Electric wordt onder meer ingezet voor het transport van luchtvracht. “Emissieloos transport gaat steeds meer leven”, zegt Rob Middelkoop, managing director en owner. “Klanten vragen erom en als bedrijf vinden we het belangrijk om transport te verduurzamen. Zo doen we mee aan de Milkrun Export, een project van logistiek dienstverleners, vrachtafhandelaars en expediteurs om het transport op luchthaven Schiphol te verduurzamen. Een elektrische truck past daar uitstekend in.”

Destination ZERO

De aanschaf van de Volvo FH Electric past in de duurzaamheidsmissie van het bedrijf. “Als familiebedrijf is het verduurzamen van de dagelijkse bedrijfsvoering een grote motivatie. De weg naar een klimaat-neutrale organisatie zijn we ingeslagen onder de noemer Destination ZERO. De afgelopen jaren hebben we al verschillende stappen gezet. Zo rijden we sinds 2010 met LZV’s, hebben we in 2018 op het dak van ons warehouse 2100 zonnepanelen gelegd, zijn we volop bezig om onze panden gasloos te maken en hebben we overal energiezuinige LED-verlichting toegepast. De ingebruikname van onze eerste elektrische truck is een logische volgende stap.”

Samenwerking met dealer

Met de aanschaf van de Volvo FH Electric 4x2-trekker keert Volvo Trucks terug in het wagenpark van DJMiddelkoop. Middelkoop: “Volvo kon een elektrische truck kon bieden voor ons type transport. Het samenstellen van de juiste truck hebben we samen met Volvo Group Truck Center gedaan. Voor ons is het allemaal nieuw, dus dan heb je de kennis van de dealer nodig om al je vragen te beantwoorden. Welke truck hebben we nodig voor onze inzet? Hoe zit het met zaken als opladen en actieradius? Maar ook: hoe is de uitrusting van de cabine? Volvo Group Truck Center heeft ons daarbij uitstekend geholpen en geadviseerd.”

Opladen met stroom van eigen zonnepanelen

De Volvo FH Electric rijdt in een straal van zo’n 50 kilometer rond de vestiging in Nieuw-Vennep. De truck heeft een actieradius tot 300 kilometer. “Gemiddeld rijdt een truck bij ons 400 à 450 kilometer per dag, dus ook gedurende de dag moeten we af en toe bijladen. Dat kan op ons eigen terrein in Nieuw-Vennep, waar we een snellader hebben. De laadpaal staat tussen twee laaddocks, zodat we het opladen van de truck kunnen combineren met laden en lossen. Verder laden we ’s nachts op, zodat de truck weer volledig opgeladen is als de chauffeur om 6 uur vertrekt. Voor het opladen gebruiken we zoveel mogelijk stroom die wordt opgewekt door de 2100 zonnepanelen op ons warehouse. Met software sturen we op optimale benutting van de opgewekte energie. De volgende stap is dat we ook opgewekte stroom willen opslaan om hier nog meer rendement uit te halen. We blijven goed in de gaten houden hoe de opslagmogelijkheden voor energie zich ontwikkelen.”

Chauffeur is enthousiast

De Volvo FH Electric is inmiddels een paar weken onderweg. “De eerste periode benutten we vooral om ervaring op te doen. De planning moet leren hoe deze truck op de meest efficiënte manier ingezet kan worden en ook voor de chauffeur is het nieuw. De chauffeur is in ieder geval enthousiast. De truck is heel stil en rijdt fantastisch, wat je ook kunt zeggen van de uitstraling.”

Onderhoud op maat met Volvo Flexi-Gold Contract

Voor service en onderhoud heeft DJMiddelkoop een Volvo Flexi-Gold Contract afgesloten: een nieuw, flexibel servicecontract van Volvo Trucks. Naast een vast deel van de maandprijs is er ook een variabel deel op basis van werkelijk gereden kilometers (binnen een bepaalde bandbreedte). Dit geeft een ondernemer meer flexibiliteit omdat het servicecontract meebeweegt met het daadwerkelijke gebruik van het voertuig.

Over DJMiddelkoop

DJMiddelkoop  bestaat sinds 1932. De derde generatie voert nu de directie.  “We zijn een familiebedrijf met hoogwaardige diensten voor transport, afhandeling en opslag van air freight, pharma en high value. We hebben nu 200 personeelsleden en ons wagenpark bestaat uit 75 trekkende eenheden en 120 getrokken eenheden. Naast onze hoofdvestiging in Nieuw-Vennep hebben we ook depots in Maastricht en Groningen.”

Lees ook: Voorkom een piekvraag naar elektrisch vervoer tegen 2030.