Overslag Terminal Bergambacht (OTB) heeft sinds begin vorig jaar de mogelijkheid om containers over te slaan van de weg naar het water. En European Gateway Services (EGS) is samen met binnenvaartpartner Danser Group in de nieuwe Groene Hart Corridor gestapt. Minimaal drie maal per week varen er binnenvaartschepen met containers tussen de OTB in Bergambacht en de Maasvlakte.

Voor EGS en Danser is deze nieuwe corridor een goede aanvulling op de eerder gestarte Intercity Barge. Deze barge service verbindt de terminals van ECT op de Maasvlakte met vijf terminals en depots. Die zijn te vinden in het Waal-Eemhavengebied, Botlekgebied, de Merwedehaven, Ridderkerk en Alblasserdam.

Lading bundelen

De Intercity Barge richt zich op het bundelen van lading bij de genoemde terminals en depots. Doel is om zo met grote call-sizes direct van en naar de Maasvlakte te kunnen varen. Duurzaam en efficiënt. 

De nieuwe Groene Hart Corridor is onderdeel van het Joint Corridors Off Road-programma van de Topsector Logistiek. De provincie Zuid-Holland heeft eraan bijgedragen.

De nieuwe terminal begint nu zijn vruchten af te werpen. Met 350 meter kade en vijf meter diepgang is dit een goede mogelijkheid om containers via de binnenvaart van en naar de Maasvlakte te vervoeren. Dit zorgt volgens de Topsector Logistiek voor een potentiële besparing van ruim 7.000 ton CO2 en 3,5 miljoen wegkilometer. Zo neemt de bereikbaarheid en de verduurzaming in de regio toe. 

Minder vrachtwagens  

Inmiddels gaat een gedeelte van de vrachten van de deelnemende transportbedrijven al over het water. Het aantal vrachtwagenbewegingen in de regio van Bergambacht neemt hierdoor af. Zeker met de ambitie om vijf keer per week te varen, levert dat een besparing in vrachtwagenritten op. Vrachtwagens maken minder gebruik van het omliggende wegennet. Dat maakt dat de bereikbaarheid en verkeersveiligheid van de regio worden verbeterd, wat belangrijk is voor de provincie Zuid-Holland.

Lees ook: Schaarse capaciteit binnenvaart baart KBN zorgen

De provincie is vanaf het begin betrokken bij de ontwikkeling van de terminal. Directeur Harm Zijderlaan van OTB, is blij met de inzet van de provincie Zuid-Holland. “We zijn al dertien jaar bezig met de ontwikkeling van onze containerterminal en zonder bijdrage van de provincie Zuid-Holland was dat ons niet gelukt.” 

Aanmeren met binnenvaartschip

Doordat meerdere ladinghebbenden gebruik maken van OTB, is het mogelijk om containers te bundelen. Dat maakt het interessant voor een barge operator, zoals Danser en EGS. Tim van Andel, operations manager bij Danser Benelux: “De hoeveelheid containers en de potentie maken dat wij graag OTB toevoegen aan ons netwerk en er dan ook geregeld aanmeren met een binnenvaartschip.”   

Het is uiteraard een belangrijke voorwaarde voor ladinghebbenden om gebruik te maken van de binnenvaart. “De kracht van deze joint corridor is dat het kansen biedt om transporten efficiënter, kosteneffectief en duurzamer te maken. En dit kunnen we alleen bereiken als wij dit samen doen”, aldus sales & operations manager Michel Kemp van Stubbe Logistics. Mark van Elsacker, charter manager bij Geodis Rotterdam: “Wij gebruiken de terminal ook als tijdelijke opslaglocatie voordat de containers daadwerkelijk aan boord gaan van een shortsea schip naar de UK.” 

Kortere afstand 

Ook voor transportbedrijven zoals Zijderlaan in Stolwijk en Koolwijk in Bergambacht zitten er voordelen aan om goederen via de binnenvaart te vervoeren. Zo geeft Piet Koolwijk, algemeen directeur bij Koolwijk Polsbroek in Bergambacht, aan dat deze verbinding het mogelijk maakt om hun materieel en chauffeurs efficiënter in te zetten.

“De chauffeurs hoeven nu niet meer naar de Maasvlakte, maar rijden een veel kortere afstand naar OTB in Bergambacht. Dat geeft ons flexibiliteit en meer betrouwbaarheid voor onze klanten.” Leo Lokker, commercieel & operationeel directeur van Zijderlaan, voegt daaraan toe: “Steeds vaker vragen klanten om groen vervoer en daar past deze bargeverbinding uitstekend in."

Grote potentie 

Overslag Terminal Bergambacht is een containerterminal met een grote potentie voor containerafhandeling in Bergambacht. De organisatie heeft de ambitie om te groeien naar vijf afvaarten per week. De terminal heeft een groot bedieningsgebied. Dit betekent dat bedrijven uit de regio, die gebruik willen maken van de binnenvaart, gemakkelijk kunnen instappen op deze verbinding.

OTB-directeur Zijderlaan merkt dat er veel vraag naar is. Maar in een enkel geval is het lastig om de business case rond te krijgen. “Het draait vaak alleen om een tarief, terwijl de betrokken partners van de Groene Hart Corridor ook aangeven dat het om meer gaat: inzet van personeel, duurzaamheid, bereikbaarheid en extra opslagcapaciteit. Daardoor zijn er meer voordelen te behalen voor de supply chain. En dan nemen de totale supply chain-kosten juist af.” 

Groene Hart Corridor 

De Groene Hart Corridor is opgenomen in het programma Joint Corridors Off Road van de Topsector Logistiek. Dit betekent dat betrokken partijen samen werken aan het opzetten, opschalen en optimaliseren van de Groene Hart Corridor. Als onafhankelijke organisatie NewWays Zuid-Holland, pakt zij de handschoen op om samen met de partijen meer verladers en logistieke dienstverleners te helpen de overstap te maken van weg naar spoor of water.  

Geïnteresseerden kunnen contact opnemen voor meer informatie over de Groene Hart Corridor met Babiche van de Loo van NewWays Zuid-Holland, via babiche@vandelooconsultancy.nl

Lees ook: ‘Spoorwegcorridor Venlo-Poznan bespaart 60.000 ton CO2 per jaar’