Nationale regeringen hebben het Europese Mobiliteitspakket omgezet in nationale regels. Maar deze nieuwe regels zijn complex. Daarnaast is het onduidelijk of de lidstaten de regels in Europa op dezelfde manier hebben ingevoerd en hoe zij erop handhaven. Hoewel het Mobility Package tot doel heeft de regels uniform te maken voor het grensoverschrijdend vervoer in de EU, zijn de invoering en handhaving door de lidstaten dat nog niet. Bij detachering is zelfs sprake van een lappendeken aan regelingen. Bedrijven zijn in beweging gekomen om compliant te zijn, maar de regels zijn soms onduidelijk. Dit viel te beluisteren in een TTM Talk waarin het onderwerp uitgebreid ter sprake kwam.


Cabotageregels

Teamleider Digitale en bedrijfsinspecties bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) George Koehorst: “Bij de implementatie van de maatregelen van het Mobiliteitspakket lopen de lidstaten niet gelijk. Er zijn interpretatieverschillen en verschillende focussen. Ook is de controle op de naleving van de aangepaste cabotageregels bijvoorbeeld best lastig. De chauffeur hoort een sluitende administratie te overleggen aan de inspecteur. Het is best een puzzel voor een inspecteur om te controleren of deze administratie klopt, zeker nu met de cooling off periode van vier dagen.” 

Terugkeerplicht

De terugkeerplicht van chauffeurs is langs de weg zelfs nauwelijks te handhaven, zo geeft Mark van der Ham, teamleider Goederenvervoer weg bij ILT aan. Die geldt al vanaf 2020. Kevin Vierhout van Vallenduuk Transport Advocaten wijst erop dat deze plicht een organisatieplicht is voor werkgevers. Die moeten de chauffeurs de mogelijkheid bieden elke drie of vier weken hun weekendrust thuis of in hun eigen land te genieten, maar de chauffeurs hóeven dit niet te doen. “Hier is veel discussie over.” 

Lees ook: Mobility Package: zegen of vloek?

Langs de weg is dit niet na te gaan of te bewijzen. Dit is wél te controleren tijdens bedrijfsinspecties, die ILT alleen bij Nederlandse bedrijven mag houden. Bij buitenlandse organisaties die in Nederland vervoer doen, kan ILT alleen onrechtmatigheden signaleren en deze doorgeven aan buitenlandse inspecties.” Over de terugkeerplicht van vrachtwagens zegt Van der Ham hetzelfde: “Moeilijk te handhaven.” 

Extra capaciteit 

De smart tachograaf zal hier in de toekomst bij helpen, aldus Van der Ham: “Met name door het automatisch detecteren van grensovergangen wordt het makkelijker om te bepalen waar een voertuig en een chauffeur op een bepaald moment zijn geweest.” 
ILT geeft aan dat haar risicogerichte inspecties door digitalisering worden uitgebreid. De weginspecties worden verder opgevoerd doordat ILT er 7 fte bij krijgt om goed te kunnen handhaven. Dat blijkt uit een nota over de wijziging van de WWG die minister Mark Harbers aan de Tweede Kamer heeft gestuurd. 

Lees ook: ‘Het Nederlandse wegtransport heeft in 2050 nog steeds een toppositie’

De wetswijziging heeft onder meer te maken met de nieuwe cabotageregels en de terugkeerplicht voor vrachtwagens. Doordat de vergunningsgrens voor vrachtwagens is verlaagd, wordt ook het aantal te controleren voertuigen groter. ILT geeft aan dat de norm voor het aantal door de EU vereiste controles op de rij- en rusttijden in de toekomst alleen gehaald wordt, als de extra capaciteit wordt toegekend.