Op de West-Europese vrachtautomarkt leken de zeven grote merken de lakens uit te delen als het gaat om de grote verkoopaantallen. Op nichemarkten bleef ruimte voor kleinere partijen, maar die hadden die plek vaak al decennialang ingevuld. Een volkomen nieuwe speler leek kansloos; van welk goed dekkend dealernetwerk zou hij gebruik kunnen maken? 

Hyundai in Europa

Zo leken de kaarten te liggen toen Hyundai op de IAA van 2016 een goed ontworpen truck toonde die zonder meer voldeed aan de wensen van westerse chauffeurs. “Een mooie vrachtwagen, maar die gaan we hier nooit zien”, was de overheersende gedachte. Dat Hyundai veel ervaring had met waterstoftechniek, leek ook niet zo belangrijk. Totdat Hyundai met een aantal partners de deur opengooide naar de Zwitserse transportmarkt.  

Voet tussen de deur

Hyundai heeft zijn waterstofactiviteiten ondergebracht in een aparte divisie, Hyundai Hydrogen Mobility (HHM). Om commercieel op de Zwitserse markt voertuigen aan te kunnen bieden, sloot het bedrijg een samenwerkingsovereenkomst met Hydrospider AG, H2 Energy AG en de H2 Mobility Switzerland. Hydrospider AG produceert op milieuvriendelijke wijze waterstofbrandstof produceert en zorgt voor een constante aanvoer. Zwitserland is hiervoor de ideale basis met de productie van elektriciteit door waterkrachtcentrales, ‘witte steenkool’. Een andere partner, H2 Energy AG, least de Hyundai Xcient Fuel Cell-vrachtwagens aan commerciële vrachtwagenbeheerders op basis van betaling per gebruik. Dat betekent dat vervoerders geen hoge investeringskosten hebben in de aanschaf van een wagenpark. Deze aanpak is door het Zwitserse Federale Bureau voor Energie bekroond met een prijs in de categorie ‘Energie-efficiënte mobiliteit’. 

Waterstof in scheepvaart

In Japan en Zuid-Korea is waterstof al decennialang in beeld om daarmee elektriciteit op te wekken en als basis voor een CO2-vrije productie van allerlei industriële zaken. Onder meer Hyundai is ver met de ontwikkeling van aandrijftechnieken. Niet alleen in voertuigen, maar ook in de scheepvaart. Door zijn waterstofbrandstofcel in de commerciële scheepvaart te gebruiken, heeft Hyundai aangetoond dat brandstofceltechnologie klaar is voor toepassing in de praktijk, en bovendien een levensvatbare businesscase is. Deze unieke aanpak omvat een samenwerking tussen de verschillende partners, waarbij elk afzonderlijk onderdeel van de energieketen – van technologie tot energieproductie – zorgvuldig wordt gepland en gecoördineerd. Het doel is om niet alleen financieel levensvatbaar te zijn, maar ook om milieuvriendelijk en volledig emissievrij te zijn.

Blij met erkenning

"We zijn erg trots dat het Zwitserse federale energiebureau onze inspanningen erkent om het eerste commercieel levensvatbare emissievrije waterstofnetwerk op te zetten", zegt Mark Freymüller, ceo bij Hyundai Hydrogen Mobility. “Hyundai heeft er altijd voor gepleit dat de toekomst van mobiliteit een mix van verschillende technologieën moet zijn, waarbij waterstofbrandstofcelvoertuigen een belangrijke rol spelen naast traditionele elektrische voertuigen.” Voorlopig is Zwitserland nog even de basis voor de snelgroeiende vloot waterstofelektrische voertuigen, maar waarschijnlijk zullen zij hun wegen Europa in wel snel vinden.