Het gaat om een Scania 25P 6x2*4 batterij-elektrische truck (BEV). Het chassis is voorzien van vijf batterijpakketten met een totaal geïnstalleerd vermogen van 165 kWh. De elektromotor heeft een continu vermogen van 230 kW (310 pk). 

Stil en sterk

Het Commando Zeestrijdkrachten gaat met deze vrachtwagen ervaring opdoen. Op basis daarvan kijkt men of het elektrische wagenpark op de basis verder wordt uitgebreid. De chauffeurs zijn positief over de elektrische vrachtwagen. Het rijcomfort, de stilte en de trekkracht van het voertuig spelen hierbij een grote rol.

Laden met remmen

Het terrein van de marinehaven beschikt over laadfaciliteiten. De BEV van Scania is uitgerust met een CCS-oplaadconnector. Met 130 kW DC-lading worden de vijf batterijen in minder dan 55 minuten tot 80 procent geladen. De truck kan ook worden opgeladen door middel van regeneratief remmen. Men gaat de vrachtauto met name op het terrein van de marinehaven in Den Helder gebruiken.

Lees ook: Elektrisch rijden is niet de heilige graal

Het voertuig is ondergebracht in een servicecontract met een looptijd van 8 jaar. Gedurende deze periode staat Scania garant voor de inzet van de elektrische truck.

Defensie in zijn geheel neemt 134 elektrische voertuigen in gebruik. De eerste 4 arriveerden in juli 2022.

Lees ook: Defensie neemt elektrische voertuigen in gebruik voor intern transport