De groene locatie waar een en ander plaatsvond, was Jardin d’Hiverre in Baarn, met een bomenkwekerij van ruim 25 hectare en een ontvangstruimte die wordt omspannen door een fraai glazen dak. Renault was in 2022 marktleider elektrische trucks in Nederland.

Renault Trucks doet goede zaken in Nederland, vertelde Managing Director Renault Trucks Jerome Berthelet. Hij ging in op de cijfers. Op alle fronten is de afgelopen tijd een flinke groei gerealiseerd, liet hij weten. Renault Trucks zet vol in op elektrische trucks en was in 2022 marktleider met een marktaandeel van 28%. Berthelet kondigde aan dat begin 2024 de Renault Trucks E-TECH T&C op de Nederlandse wegen te zien zullen zijn.

Bestelwagens

In het bestelwagensegment, waaronder de Renault Master valt, is een groei van meer dan 20% gerealiseerd tussen 2019 tot 2020. Dat betekent 8,4% marktaandeel in Nederland. Voor 2025 verwacht Renault nog eens 10% te plussen. Voor dit jaar staan 150 stuks E-TECH Masters op het programma en dat moeten er in 2025 zo’n 1500 zijn.

Ook in het mediumsegment en het segment Heavy Truck gaat het Renault voor de wind in Nederland. Zo is er een groei van +60% gerealiseerd tussen 2019 en 2022. Dat is een marktaandeel van 3,6%. In het mediumsegment is de grootste prestatie geleverd. Dat vertaalt zich in een marktaandeel van 8,5%. Voor 2025 streeft het bedrijf naar nog eens 5% groei. Dit jaar verwacht men bij Renault zo’n 110 elektrische trucks te kunnen leveren, en nog eens 250 voor 2025.

Renault Trucks zet vol in op elektrischetrucks en was in 2022 marktleider. Het marktaandeel was 28%. De fabrikant verwacht wel dat dit aandeel zal terugzakken zodra er meerdere aanbieders van elektrische trucks op de markt komen. Renault werkt er hard aan om toch nog circa 13% van de markt in handen te houden. Klanten kunnen vanaf nu een pre-order plaatsen voor een elektrische T-serie of een elektrische C-serie. Deze trucks zullen in eind 2023 worden geproduceerd en de eerste exemplaren kunnen dan begin 2024 aan de klant geleverd worden.

Renault Trucks E-TECH T&C

De Renault Trucks E-TECH T&C zullen begin 2024 op de Nederlandse wegen te zien zijn. Ze kunnen worden geleverd met twee verschillende vermogens: 330 of 490 kW (450 of 666 pk). De Optidriver-versnellingsbak zorgt voor de juiste overbrenging. De trucks kunnen worden ingezet tot 50 ton.

Er is ook keuze in accu’s. Er zijn er van 360 tot 540 kWh, in pakketten van 4 tot 6 accu’s. Daarnaast zijn er twee oplaadmogelijkheden. Accu’s met AC (43 kW) kunnen in 9,5 uur volledig worden opgeladen. Met DC (250 kW) duurt het 2,5 uur. De actieradius bedraagt zo’n 300 kilometer. Die kan uitgebreid worden tot 500 kilometer na een uur pauze waarin de accu’s worden bijgeladen met een DC-oplaadmogelijkheid.

De elektrische Renault Trucks kunnen in verschillende asconfiguraties gaan worden geleverd. Denk aan een trekker: 4x2, 6x2 of een bakwagen: 4x2, 6x2, 8X4 tridem. Van groot tot klein, alles zal elektrisch kunnen worden vervoerd.

Bakfiets en werkplaats

De lancering van de Freegônes e-cargo bakfiets zal voor de Renault-truckdealers een bijzondere aanvulling zijn in de truckwerkplaats. Doordat Renault Trucks en Kleuster, fabrikant van elektrische bakfietsen in Lyon, een partnerschap zijn aangegaan, zal de Renault-Truckdealer ook deze elektrische bakfiets in zijn portfolio hebben. De dealer krijgt de elektrische bakfiets in het assortiment om de productie (in de Renault Truckfabriek in Venissieux) en distributie van de Freegônes e-bakfietsen te versnellen.

Renault Trucks x Kleuster e-cargo bikes

De bezorger van een last mile-levering kan zo’n 80 kilometer elektrisch fietsen. Het totaalgewicht is maximaal 350 kilo, en dat zonder rijbewijs. De e-bakfiets heeft lage jaarlijkse servicekosten (< 300 €) en een hoge productbetrouwbaarheid/uptime (> 90%). Deze bakfiets is het enige merk dat kan worden voorzien van 5 verschillende units (gesloten box, gekoelde box, foodbox, platte bak of een vuilnisbox).

De Renault-truckdealers kunnen nu naast de grotere Master ook de kleinere Renault Trafic leveren. En klant kan dus nu voor een grote T-serie tot zelfs een E-cargo bakfiets terecht bij de Renault-truckdealer.

Lichte bedrijfswagens

De truckdealers bieden nu ook het concept Fast & Pro aan. Dit is bedoeld om het marktaandeel van lichte bedrijfswagen bij de dealer te vergroten. Het idee is om klantvoordelen van Renault Trucks dealers te communiceren, uptime voordelen voor de klant zichtbaar te make en beloftes te doen waar de klant op kan rekenen.

Testen in het voorjaar

De Renault Trucks T en T-high-serie kunnen nu ook uitgerust worden met een motor die zijn brandstof nog efficiënter benut. Dat is de 480 pk sterke turbo compound motor. Renault claimt een brandstofbesparing tot wel 10% bij deze motor. De turbo compound komt het best tot zijn recht bij lange afstanden van meer dan 100.000 kilometer per jaar, met lichte tot zware vrachten. Deze zuinige nieuwe krachtpatser kan in het voorjaar worden getest.

Lees ook: De Bresser sorteert met 8 nieuwe Renault Masters voor op groei