Tests op de weg bevestigen dat de nieuwe motor in de FH16 een 5% zuiniger brandstofverbruik heeft. De truck stoot ook minder uit, terwijl deze 7% meer koppel levert - een combinatie die de efficiëntie en productiviteit voor de meest veeleisende transporttaken verhoogt.

Zware taken

Volvo's nieuwe D17-motor in de Volvo FH16 is ontworpen voor de zwaarste transporttaken en levert uitstekende prestaties. Als we de nieuwe 17-liter Volvo FH16 met 780 pk vergelijken met zijn voorganger, dan voegt de nieuwe truck 7% koppel toe en verbruikt hij 5% (on-road testresultaat D17 780 pk vs D16 750 pk, 55T GCW ) minder brandstof en stoot hij minder kooldioxide uit.

De nieuwe motor is ook leverbaar in de Volvo FH16 Aero. In combinatie met de aerodynamische truckcabine is die nog zuiniger.

“Onze ingenieurs hebben een motor geleverd die het hoogste koppel en vermogen van alle Europese trucks combineert met een superieure brandstofzuinigheid. Dit betekent dat onze klanten hun opdrachten efficiënter en met een hogere productiviteit kunnen uitvoeren", volgens Jan Hjelmgren, Hoofd Product Management en Kwaliteit bij Volvo Trucks.

De zuinige motor is een voorbeeld van het voortdurende streven van Volvo Trucks om het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van bestaande aandrijflijntechnologieën te verminderen, parallel aan de introductie van nieuwe technologieën.

Drie vermogensniveaus

Volvo's nieuwe 17-liter Euro 6-motor wordt geleverd met drie vermogensniveaus: 600 pk, 700 pk en 780 pk. Het koppel is verhoogd naar respectievelijk 3000 Nm, 3400 Nm en 3800 Nm in de topversie. De versnellingsbak is bijgewerkt tot 3800 Nm en de interne versnellingsbakefficiëntie is verder verbeterd op de versies met 3000 Nm en 3400 Nm.

De nieuwe D17-motor is in alle vermogensklassen gecertificeerd voor Hydrotreated Vegetable Oil (HVO). De 700 pk-versie is daarnaast gecertificeerd voor 100% biodiesel (B100).

Lees ook: MAN jubileumtruck voor Verwaal Transport