De 52-jarige Sohilait is al ruim dertig jaar internationaal chauffeur. Het beroep is hem op het lijf geschreven. “Ik vind het hartstikke leuk, lekker op de weg te zitten. Niemand die je op de vingers kijkt, zolang jij je werk maar goed doet. Waar ik naartoe moet, dat maakt mij eigenlijk niets uit. Als ik maar van A naar B kan en goederen mag lossen. Wat ik ook leuk vind, is dat ik veel andere mensen ontmoet. En als internationaal chauffeur zijn dat vooral ook mensen van een andere cultuur, bijvoorbeeld Pakistaans, Surinaams of Hindoestaans.” Sohilait lacht: “Zelf praat ik inmiddels met een Engels accent, veel mensen in Engeland denken dat ik uit Manchester kom.”

Langer in Engeland? Testen!

Sohilait is al 21 jaar in dienst bij J. Heebink Logistic Services in Veenendaal. Met zijn DAF 106 rijdt hij op en neer naar het Verenigd Koninkrijk. Door de coronamaatregelen betekent dat: veel testen. “Als je binnen 48 uur na aankomst het land weer verlaat, hoef je geen negatieve coronatest te overleggen. Maar blijf je langer in Engeland, dan is zo’n test wel verplicht om het land weer uit te komen. Geen test betekent geen ferry of Eurotunnel. Soms is het wel vervelend als je lang moet wachten bij een testlocatie.” 

max sohilait J. Heebink Logistic Services
Max Sohilait: ‘‘We zijn afhankelijk van hoe de klant zijn werk doet.’’

De chauffeur probeert drukke plekken te vermijden en heeft de keus uit verschillende testlocaties langs de snelwegen. “Ik heb een formulier met alle locaties bij me. Tot nu toe heb ik als record anderhalf uur moeten wachten op een test. Dat valt me nog mee.”

Grens op slot

Vooralsnog testte Sohilait steeds negatief. “En toen in december plotseling de grens op slot ging vanwege de angst voor de Britse variant, was ik gelukkig al in Nederland. Op dat moment stonden wel veel collega-chauffeurs dagen vast op weg naar de ferry en Eurotunnel.” 

Van de coronacrisis merkt de chauffeur, afgezien van het testbeleid, verder niet veel. “Ik kan gewoon mijn werk doen zoals ik dat eerder ook deed.”

Extra wachttijd

De brexit is een verandering die wel goed merkbaar is voor Sohilait. “De nieuwe situatie zorgt vooral voor veel meer papierwerk. De klant moet veel informatie doorgeven aan de douane. Maar vult de klant iets verkeerd in of wordt er iets vergeten, dan levert dat veel vertraging op.” 

In de loop der maanden merkt Sohilait dat hier wel verbetering in zit. “Maar ze zijn hier in Engeland heel erg van de regels: als er één document ontbreekt of niet correct is ingevuld, kom je het land niet uit. Daarin zijn wij dus afhankelijk van hoe de klant zijn werk doet; er is een hoop onduidelijk en dat soort situaties kunnen zorgen voor extra wachttijd. Daarnaast nemen we vanwege de regels uiteraard geen lading mee zonder de benodigde papieren.”

Vluchtelingen in trailer

Als de chauffeur mag kiezen, neemt hij zo vaak mogelijk de ferry in plaats van de Eurotunnel. “Vanwege de vele vluchtelingen die naar Engeland proberen te komen, zijn er bij de Eurotunnel veel controles. Hierdoor duurt het langer voordat je naar de overkant kunt.”

'Ik heb meteen bij de douane aangegeven dat er vluchtelingen achterin zaten. Nou, dan loop je ook vertraging op'

max Sohilait, chauffeur bij J. Heebink Logistic services

Sohilait maakte zelf mee dat mensen ongezien zijn trailer in slopen. “Na het laden bij de klant verzegelen we onze trailers. Als chauffeur moet je bij de Eurotunnel ook zelf in de gaten houden of er niemand illegaal mee wil liften. Ze verbreken de zegels, snijden in het zeil en zitten zo binnen. Bij mij is het een groepje van vijf vluchtelingen één keer gelukt: in de file voor de ingang van de Eurotunnel klommen ze de trailer in, gewoon door de zegel kapot te trekken en deur open te breken. Ik vervoerde op dat moment ijzeren kasten en zag ineens dat de verzegeling kapot was en er allemaal rare bulten in het zeil zaten. Dus ik heb meteen bij de douane aangegeven dat er volgens mij vluchtelingen achterin zaten. Nou, dan loop je ook vertraging op: de trailer wordt gescand, de deuren opengemaakt en alles wordt nagekeken. Pas na uitvoerige controle van de douane kon ik naar de overkant.”

Gastvrij

Toen Sohilait twintig jaar geleden naar het Verenigd Koninkrijk reed, was er nog geen sprake van dergelijke problematiek, laat staan van een brexit of coronacrisis. Toch hebben de huidige omstandiheden geen negatieve invloed op zijn humeur of werkdagen. “De Engelsen zijn heel gastvrij, en over het algemeen ook wat hoffelijker in het verkeer. Dat voelt net wat prettiger.”

nederlandse vrachtwagen in verenigd koninkrijk
Max Sohilait fotografeert zijn vrachtwagen in Macclesfield Forest, Groot-Brittannië.