Op de foto: Martin Swinnerton (links) en Martijn Spee (rechts).

Ricoh, specialist in digitale werkplekken, is BigMile-gebruiker van het eerste uur. De onderneming zet in op een maatschappelijk verantwoorde bedrijfsvoering en kreeg wereldwijd veel erkenning voor zijn duurzaamheidstrategie. Reductiemaatregelen in supply chain en logistiek vormen onderdeel van deze strategie. Initiatieven zoals het verhogen van de beladingsgraad, het toepassen van een modal shift en het optimaliseren van transportroutes, zijn ondertussen gemeengoed.

Data-uitdagingen

“Scope 3, de indirecte CO2-uitstoot, werd in 2015 geïntroduceerd als onderdeel van de reductiestrategie”, zegt Martin Swinnerton, manager business excellence bij Ricoh. “Ons transport is honderd procent uitbesteed, dus het was ingewikkeld om de data van alle vervoerders bij elkaar te krijgen. Het heeft een jaar geduurd voordat we een baseline hadden. En Excel hadden we behoefte om de CO2-uitstoot buiten Excel om inzichtelijk te maken. We waren op zoek naar een oplossing waarbij we niet per se afhankelijk waren van de vervoerders voor het aanleveren van hun data.”


Standaardisatie

Daarnaast wilde Ricoh niet alleen inzicht in de CO2-uitstoot, maar ook inzicht in de uitstoot van verschillende modaliteiten, lanes en regio’s. “Hoe gingen we dat doen voor vier miljoen pakketten?”, zegt Martijn Spee, manager transport bij Ricoh. Hij onderstreept hiermee de noodzaak van gespecialiseerde software voor het berekenen van de carbon footprint van het transport.
Om uitstoot te kunnen vergelijken is een standaard meetmethodiek noodzakelijk. “Daar bieden BigMile en het Global Logistics Emissions Council (GLEC) framework een antwoord op. Zo kunnen we niet alleen vervoerders onderling met elkaar vergelijken, maar bijvoorbeeld regio’s, lanes of de uitstoot van een tuk-tuk in Azië met een Amerikaanse hogevolume truck”, illustreert Spee.


Beleid uitdragen

Destijds koos Ricoh mede voor BigMile, omdat het een Nederlands bedrijf is. “Omdat alles nog in ontwikkeling was, vonden we het fijn om een leverancier dichtbij huis te hebben”, zegt Spee. Dat de Japanse multinational BigMile nu wereldwijd naar vijf globale regio’s (Noord Amerika, Latijns-Amerika, EMEA, APAC en Japan) gaat uitrollen, is dus veelbetekenend voor zowel BigMile als voor Ricoh zelf. “Ricoh Europe is de voorloper en heeft een voorbeeldfunctie voor gebieden als Latijns-Amerika en Azië. De regio’s zijn blij dat de best practices proactief naar hen toe worden uitgedragen. Elke regio kan straks zijn eigen data uploaden in BigMile.”
BigMile helpt ook om de regionale strategie te ontwikkelen, meent Spee. “Onze strategie is om carbon neutraal te worden. Dat houdt in dat er wereldwijd minimaal 4 procent reductie per jaar gerealiseerd moet worden, om tot 40 procent reductie te komen in 2030 ten opzichte van 2020, wat onze target is voor scope 3. En elke regio is vrij in de manier waarop ze dit behalen: door duurzamere transportoplossingen, netwerkefficiency of betere beladingsgraad”, aldus Spee.

Toekomstgericht

Sven Poot, business development manager bij BigMile: “Ricoh is onze eerste klant die wereldwijd gaat uitrollen. We zijn trots op het vertrouwen dat Ricoh ons heeft geschonken. Het helpt ons om te werken aan een groenere toekomst voor de hele sector. We willen graag mee evolueren en verder innoveren.”


Over Ricoh


Als digital services company zorgt Ricoh bij organisaties voor verandering. We helpen professionals optimaal samen te werken. Met innovatieve technologie die informatie altijd en overal beschikbaar maakt. Veilig, efficiënt en duurzaam. Al meer dan 85 jaar doen we dat met document management solutions, IT services en commerciële en industriële printoplossingen.
Met het hoofdkantoor van de Ricoh Group in Tokio, is het bedrijf actief in meer dan 200 landen en regio’s. In het financiële jaar dat eind maart 2021 afliep, realiseerde de Ricoh Group wereldwijd een verkoopomzet van 1.682 miljard yen (ongeveer 15.1 miljard USD).


Over BigMile

BigMile is een calculatie- en analyseplatform waarmee logistiek dienstverleners en verladers de multimodale transport-gerelateerde CO2-uitstoot van hun vervoer kunnen optimaliseren en erover kunnen rapporteren. Het SaaS-platform is zowel geschikt voor bedrijven met een regionaal of stedelijk dekkingsgebied als voor globaal opererende multinationals die van verschillende vervoersmodaliteiten gebruikmaken. Op dit moment zijn er al meer dan 200 gebruikers van BigMile, waaronder bedrijven als BSH, Ceva, DHL, Driscoll’s, DPD en Ricoh.
BigMile is in 2019 ontstaan vanuit Topsector Logistiek en Connekt en sinds zomer 2020 een zelfstandig opererend internationaal bedrijf. BigMile is SFC Accredited Partner conform het GLEC Framework en is strategisch partner van Lean & Green in diverse landen. Ook zijn er samenwerkingen met diverse brancheorganisaties, zoals Thuiswinkel.org en evofenedex. Ga voor meer informatie naar https://bigmile.eu/.

Lees ook: CO2-uitstoot zeven Gelderse transportbedrijven in beeld gebracht.