De auto is het antwoord op de milieuzones, of zero-emissie zones die veel steden in willen voeren. Ze dienen de CO2-uitstoot te verminderen en het leefmilieu in stedelijk gebied te verbeteren. 

ROM produceert onder meer vacuümmachines en rioolreinigingsvoertuigen. ROM kreeg de truck geleverd door Renault Trucks-dealer Harbers Trucks. 

Capaciteit voor twee functies

De Renault Trucks E Tech D bleek erg geschikt voor de opbouw van het rioolvoertuig. De synchronisatie tussen de truck en combi is goed. De machine zelf wordt aangedreven door een electric Power Take-Off (ePTO). De accu van de Renault-truck biedt voldoende capaciteit voor beide functies. De ePTO verbruikt ongeveer 40 kWh en het rijbereik ongeveer 192 kWh. Er kan 100 kilometer gereden worden voordat de auto weer opgeladen moet worden. Dat is bij gebruik in de stad voldoende. 

Lees ook: Lean & Green Summit 2022: Opgave CO2-reductie wordt steeds groter

De elektrische rioolcombi is geleverd aan Willemsen Infra, een bedrijf in de grond-, weg en waterbouw. Dat bedrijf besloot drie jaar geleden om bij vervanging te kiezen voor elektrisch. “De gemeente Utrecht is een grote klant van ons en zij willen in 2030 het stedelijk gebied CO2-neutraal hebben”, vertelt directeur-eigenaar Justin Willemsen van Willemsen Infra. “Voor ons reden om te versnellen in de transitie naar elektrisch aangedreven voertuigen.” Het bedrijf voert onder meer calamiteitwerkzaamheden uit voor de gemeente Rhenen en de gemeente Utrecht. Het herstelt, onderhoudt en realiseert riolering, straat- en saneringswerkzaamheden. 

Lees ook: 'CO2-reductie van wegtransport kan alleen vaart maken met brede verduurzamingsbenadering'