De grote belangstelling voor de subsidie past in de ontwikkeling dat veel vervoerders - waar het kan - willen overschakelen naar zero-emissie goederenvervoer. Maar daarvoor hebben ze wel een zetje in de rug nodig. RAI Vereniging pleit ervoor om deze duurzame ondernemers financieel te ondersteunen en ook om een aantal andere cruciale randvoorwaarden in te vullen.

Duurzaamheidseisen

Tussen 2025 en 2030 gaat een toenemend aantal Nederlandse steden geleidelijk over op zero-emissie stadslogistiek. Dat betekent dat in die steden alleen nog maar zero-emissie trucks en bestelwagens gebruikt mogen worden. Daarnaast stellen ook steeds meer opdrachtgevers duurzaamheidseisen aan hun transporteurs. Dat stimuleert transportondernemers om in zero-emissie voertuigen te investeren.

De huidige subsidieregelingen zijn ook in 2023 naar het oordeel van RAI Vereniging echter onvoldoende om de benodigde grootschalige investeringen door de sector los te krijgen. Een zero-emissie truck is momenteel zo’n drie tot vijf keer duurder dan een moderne dieselvariant. Daardoor is het lastiger om de business case rond te krijgen. 

Lees ook: Aandacht voor knelpunten bij Zero Emissie Truck Debat 

Extra snellaadstations

“Om die elektrische trucks optimaal te kunnen inzetten, moeten er ook snellaadstations bij komen en zouden de energie- en netwerkbeheerders meer capaciteit moeten creëren”, stelt Sacha Boedijn, sectiemanager Zware bedrijfswagens van RAI Vereniging. “Naast AanZET gaat het dus om een breder pakket maatregelen dat nodig is om sneller en op grote schaal over te schakelen op emissieloze voertuigen en zo een bijdrage te leveren aan de ambitieuze klimaatdoelstellingen.” 

RAI Vereniging dringt er daarom bij het kabinet op aan om op korte termijn veel meer financiële middelen vrij te maken. Dat kan door de toekomstige inkomsten uit de geplande vrachtwagenheffing alvast naar voren te halen. Er is al afgesproken dat deze inkomsten bedoeld zijn voor vergroening van het wagenpark in de transportsector. Met deze inkomsten kunnen ondernemers dan nu al investeren in de verduurzaming van het wagenpark en wordt een groot aantal niet elk jaar teleurgesteld door een lege subsidiepot. “Alle CO2-winst die nu gerealiseerd kan worden, is immers winst voor de toekomst.” 

Lees ook: Vrachtwagens moeten (ook) aan de waterstof: subsidie voor meer waterstoftankstations