Aanleiding hiervoor zijn de vele gesprekken met ondernemers, logistiek adviseurs en de inspraakacties op verkeersยญbesluiten bij diverse gemeenten. Hieruit is gebleken dat de (financiรซle) haalbaarheid van het vervangen van de bakwagens in het gedrang zou komen.

๐—ญ๐—˜-๐˜‡๐—ผ๐—ป๐—ฒ๐˜€ ๐˜ƒ๐—ผ๐—ผ๐—ฟ ๐—–๐—ข๐Ÿฎ-๐—ฟ๐—ฒ๐—ฑ๐˜‚๐—ฐ๐˜๐—ถ๐—ฒ

Er is besloten dat bakwagens met een Datum Eerste Toelating (DET) van 1 januari 2017 tot en met 31 december 2019 รฉn emissieklasse 6 automatisch tot 1 januari 2028 een ontheffing krijgen voor de ZE-zones. Dit zorgt ervoor dat deze voertuigen drie jaar langer de zero-emissie zones kunnen betreden dan eerder werd voorgesteld. Ondernemers hebben hierdoor langer de tijd om de transitie naar zero-emissie transport te maken of hun bedrijfsvoering aan te passen.

Trekkers mochten ouder zijn dan bakwagens om in aanmerking te komen voor een ontheffing. Dat onderscheid wordt hiermee weggenomen.

Over zero-emissie zones

Vanaf 1 januari 2025 mogen gemeenten zero-emissie zones voor stadslogistiek invoeren. Inmiddels hebben 29 gemeenten toegezegd een zero-emissiezone in te gaan voeren. Op opwegnaarzes.nl is te zien waar en wanneer de zero-emissie zones worden ingevoerd.

Lees meer: Steden en zero-emissie zones - gemiste kans?