Met het grootste gemak klim je in de cabine en zit je zomaar achter het stuur. Schakelaars bedienen op het dashboard en de contactsleutel verwijderen zijn een fluitje van een cent. Maar bij het uit de truck klimmen, gaat het mis. Een aantal cursisten valt onverwacht op de grond… Dat krijg je als je voor het eerst met een VR- of wel virtual reality bril op rondloopt, je je in een truckcabine waant en het bij het uitstappen voelt alsof je van een hoogte komt.

In werkelijkheid sta je al die tijd gewoon op de grond en voor je het weet ga je onderuit. Begrijpelijk dus dat Manny van Krieken, trainer bij Volvo Trucks Nederland, de aanwezige cursisten die geen VR-ervaring hebben, daar eerst kennis mee laat maken. Het bewegen door de RV-ruimte en het bedienen van de controllers die als het ware je handen en voeten zijn. Want hoe pak je de multimeter op die voor je ligt en hoe voer je daar daarna ook nog een meting mee uit… Dat is wel even wennen, maar tegelijk ook wonderlijk hoe snel je je dat eigen maakt. 

Ontwikkelen van VR-trainingen

Juist dat hebben ook 120 technici van Volvo Trucks in Nederland al mogen ervaren. Volvo trucks is gestart met het ontwikkelen en geven van VR-trainingen, een project dat wereldwijd binnen de organisatie gaat worden ingevoerd. Het geheel is nog in de opbouwende fase, maar 120 technici in Nederland hebben mogen ervaren hoe het is om in een virtuele wereld aan een truck te werken. Vandaag is het de beurt aan een aantal vakjournalisten. 

Lees ook:  Aerodynamische Volvo FH Efficiency demo bespaart brandstof

Na het verplaatsten van blokjes en het weggooien van wat papieren vliegtuigjes, is het tijd voor het échte werk. Er staat een training op het programma voor het buiten gebruik stellen van een elektrische Volvo FM. Dit is een belangrijke procedure om te oefenen voor monteurs. Want net als een piloot die ook op een simulator traint en zich aan bepaalde protocollen moet houden, geldt dat ook voor truckmonteurs die aan een elektrisch voertuig gaan werken. 

Wegtoveren van een compleet chassis

Eenmaal de VR-bril op, komen we een virtueel trainingslokaal binnen, waar een elektrisch FM-chassis voor ons klaar staat. Voordeel van VR is dat Volvo geen echte voertuigen meer vrij hoeft te maken voor trainingen. Bovendien kan dit VR-voertuig in allerlei configuraties worden geprojecteerd. Wil je een laadbak of een betonmixer op je chassis, dan is dat geregeld met één druk op de knop. Maar ook het weg toveren van een compleet chassis is zo geregeld. Alleen de powerunit blijft bijvoorbeeld over om componenten te zien en te ontdekken. Daar kun je in een echt chassis moeilijk of zelfs helemaal niet bij komen.  

Eindeloos oefenen 

Onder begeleiding van Manny gaan we nu de FM buiten gebruik stellen. In de echte wereld is hierbij het volgen van het protocol uiterst belangrijk, omdat je met 600 volt te maken hebt. Verkeerde handelingen kunnen nare gevolgen hebben. Ook hier bewijst zich het grote voordeel van VR. Je kunt immers net zo vaak en net zo veel oefenen als je maar wilt, zonder gevaar voor persoonlijk letsel.  

Doordat de ruimte en de truck zo enorm realistisch zijn weergegeven, beleef je ook echt het gevoel van gevaar.  Zo leer je op een veilige manier met deze technieken omgaan. Het is werkelijk prachtig om te beleven hoe je een multimeter kunt aansluiten en daadwerkelijk spanning kunt meten. Daarbij zijn ook het plaatsen van wielkeggen en het openen van de grill handelingen die je kunt uitvoeren.  

Gevaar opzoeken 

Na een half uurtje VR-training merk je hoe intensief deze manier van trainen is. Je moet echt weer even terug komen in de werkelijkheid, maar na een kop koffie en het delen van onze positieve ervaringen is het tijd om het gevaar op te zoeken. We gaan nu een foutieve handeling uitvoeren met deze elektrische truck. En zoals gezegd kan dit in de werkelijkheid hele nare gevolgen hebben. Iedereen is nieuwsgierig wat dat gevaar precies inhoudt en wat er gebeurt als je als monteur een foutje maakt.  

Ook nu weer laat VR zijn voordelen zien. In het softwareprogramma is het gevaar ook ingebouwd, dus als je nu een verkeerde handeling verricht, dan beleef je ook daadwerkelijk de gevolgen van de fout(en) die je maakt. Ook wij mochten ervaren wat er gebeurt als je op een foutief moment een stekker van een 600 volt accu aftrekt. Een knal en een vlamboog gevolgd door rook en nog meer lawaai. Dit zorgt toch echt wel voor een behoorlijke en levensechte schrikreactie.  

In een draaiende motor

VR-training is dus echt een geweldige tool om monteurs te leren omgaan met gevaren. Je kunt blijven oefenen en doordat het zo realistisch is, komt het ook echt binnen. Ander voordeel is dat de trainer en de cursisten uiterst geconcentreerd kunnen werken, omdat er geen verstoring van buitenaf is.  

Vandaag hebben wij een waanzinnige beleving gehad met een elektrische Volvo FM, maar er kan natuurlijk veel meer getraind worden. Denk bijvoorbeeld aan een cursus over uitlaatgasnabehandeling systemen. Ook een kijkje in een draaiende motor is nu geen probleem meer. En met het grootste gemak steek je je hoofd zo in een draaiende turbo om daar even te kijken wat er allemaal gebeurt.  

De VR-training is een manier van opleiden die in de toekomst steeds meer gebruikt zal gaan worden, maar waar Volvo Trucks op dit moment toch wel mee voorop loopt. Manny van Krieken en een aantal van zijn collega’s van over de hele wereld zijn volop bezig met het verder ontwikkelen en verbeteren ervan.

Lees ook: Training Mono-zakelijk: Bedrijven aan de slag met verkeersveiligheid