Met dit plan is zo’n 120 miljoen euro gemoeid en het moet aan 300 mensen werk bieden. Voor de realisatie wil Vlot samen gaan werken met andere transportbedrijven.

Aanleiding voor het plan is de emissievrije zone in binnensteden die tientallen steden in 2025 invoeren. Gevolg is dat in die zones alleen mag worden bevoorraad zonder uitstoot van CO2, stikstofdioxide en fijnstof. In 2030 mogen vervolgens in talloze stadscentra alleen nog maar schone bestelauto’s en vrachtwagens rijden. Het model van TSN Groen is uitdrukkelijk bedoeld voor de logistieke sector als geheel.

Zonnepanelen, batterijen en windenergie

Het antwoord van TSN Groen vormen 6 zelfvoorzienende hubs  in elke provincie. Die zijn uitgerust met zonnepanelen, batterijen en windenergie-oplossingen. Om ‘verdozing’ te voorkomen wil men zo veel mogelijk gebruik maken van bestaande bouw of herontwikkeling. 

Luchtvracht

Hubs in de Randstad (Rotterdam en Amsterdam) moeten een aansluiting krijgen op treinverbindingen, open water en mogelijk zelfs op luchtvracht. Voor de duurzame aanlevering van de hubs en het vervoer tussen die distributiepunten wil TSN Groen in de toekomst vrachtwagens op waterstof laten rijden.

De last-mile bezorging van goederen, zoals meubels, witgoed en grote pakketten, moet vanuit de 12 hubs met zo’n 300 elektrische voertuigen gebeuren. De beperkte actieradius van elektrische vrachtwagens is door die hubs geen probleem. Vlot ziet ook mogelijkheden voor gemeenten in verband met zijn model.

Gebundelde vracht

Door veel samen te werken met verschillende transportbedrijven kunnen goederen straks gebundeld de weg op. Zo kan het aantal vervoersbewegingen terug worden gedrongen. De impact is volgens Vlot ‘zeer groot’. Ervan uitgaande dat vanuit elke hub per dag 450 CO2-neutrale zendingen mogelijk zijn, gaat het op jaarbasis om 1,5 miljoen leveringen.

Lees ook: Op weg naar emissievrij transport: ‘Zet strategisch fleetmanagement centraal’