Guy de Leeuw, manager logistics: “Wij zijn in feite de buffer voor onze klanten. Door onze diensten kunnen zij
hun productieplanning optimaal uitvoeren. Wij zorgen voor de aanvoer naar onze warehouses en verdere distributie. In onze warehouses kunnen we shockvriezen, tempereren en inpakken, uitpakken en stickeren. We zijn een verlengstuk van onze klanten, waarbij wij hun logistieke uitdagingen oplossen. Door het volume zijn we in staat voor onze klanten de puzzel te leggen, waardoor een evenwichtige stroom ontstaat.”

Complete dienstverlening
Coldservice werd in 2013 opgericht en is in korte tijd uitgegroeid tot een belangrijke speler in de koel-
vriesketen. Sinds de start biedt Coldservice complete dienstverlening en combineert dit met vergaande automatisering. Het WMS (Warehouse Management System) geeft inzicht in voorraad en goederenstromen.
Voor de klant is het 24/7 inzichtelijk waar de goederen zich bevinden. Een aparte tak wordt gevormd door
Coldservice Logistics, die de aanvoer naar de warehouses verzorgt vanuit de productielocaties en de distributie
van gekoelde en diepgevroren levensmiddelen in Nederland, België, Frankrijk en een deel van Duitsland.
Coldservice Logistics beschikt over een eigen vloot van 28 trekkende eenheden en 48 getrokken eenheden.
Door optimaal te combineren en, naast de eigen vloot, te beschikken over een fijnmazig nationaal en internationaal netwerk, kan Coldservice de kosten voor de klant laag houden en het aantal
transportbewegingen beperken.

Turbo Compound is bewezen zuiniger
Planning en beladingsgraad zijn daarom belangrijk, maar ook aan zaken als brandstofverbruik wordt veel aandacht besteed. Guy de Leeuw: “Wij kijken bij investeringen in het wagenpark naar het brandstofverbruik en tijdens de levensduur van een voertuig coachen wij onze chauffeurs. Dat doen we onder andere samen met BAS Truck Center. Uiteraard moet het hele plaatje kloppen, alle facetten van de exploitatiekosten. Zo hebben we bij BAS Truck Center al onze trailers in onderhoud. De medewerkers van Bas weten wat we nodig hebben, bieden continuïteit, betrouwbaarheid en zijn professioneel. Dat is ook de reden geweest om vijf Volvo FH 460 turbocompound trekkers in bedrijf te nemen. De trucks zijn bewezen zuiniger dan hun voorgangers en worden door de chauffeurs zeer gewaardeerd vanwege het rijcomfort en de veiligheidsfeatures. Het zijn trucks die we overigens volledig inrichten, ook met het uitgebreide infotainment systeem en een extra grote koelkast. Transport wordt steeds belangrijker, het is daarom zaak chauffeurs vast te houden, ook door wat extra te bieden.”

Duurzaamheid als speerpunt
Een van de speerpunten van Coldservice is duurzaamheid. Het bedrijf heeft fors geïnvesteerd in hernieuwbare
energie. Zo heeft Coldservice voor 2 MegaWatt zonnepanelen op de daken van de warehouses geplaatst.
“Duurzaamheid in alle facetten is voor ons beleid. De zonnepanelen zijn daar een voorbeeld van. Wij hebben
nu plannen om de capaciteit nog verder te vergroten met nog eens 800 KiloWatt en daarmee een groot deel
van onze gebruikte energie zelf op te wekken. Ook zijn we aan het onderzoeken of we elektrisch kunnen
transporteren. We hebben daarvoor de afgelopen twee jaar samengewerkt met BAS Truck Center. Het product
is er nu, de Volvo FH Electric kan zo worden ingezet. Op dit moment wordt er een laadplein gerealiseerd naast
onze locatie op De Amert in Veghel. De overcapaciteit die we nu genereren met onze zonnepanelen slaan we
daar op en willen we gaan inzetten voor het laden van de trucks. Dat creëert een win-win situatie, waarmee we
de volgende stap in de transitie kunnen gaan zetten,” stelt Guy de Leeuw.

Coldservice in Veghel
Gekoeld: +5 (11.000 palletplaatsen)
Diepvries: -18 (40.000 palletplaatsen)
Vries: -5 : 5.000 palletplaatsen

Coldservice in Waalwijk
Gekoeld: +5 (2.000 palletplaatsen)
Diepvries: -18 (10.000 palletplaatsen)

Coldservice in Eindhoven
Ambient: 6.000 palletplaatsen