De covid pandemie, de tekorten in de supply chain, de Russische invasie in Oekraïne, de energiecrisis, de torenhoge inflatie, de verwacht recessie dit jaar. In vogelvlucht zijn dat de onzekerheden en uitdagingen waar bedrijven, dus ook Volvo Trucks Nederland, voor staan. Met daarbij natuurlijk al enkele jaren ook de opgave voor de transformatie naar zero emissie. In dit spanningsveld beweegt en ontwikkelt Volvo Trucks zich en uit de cijfers die Jan Schouten, commercieel directeur Volvo Trucks Nederland, presenteerde, blijkt dat dat aardig lukt.

Marktaandeel

Zo heeft Volvo Trucks Nederland voor het segment van voertuigen minder dan 6 ton een marktaandeel van 22,7% en bezet zij daarmee de tweede plaats na DAF. In het segment stadsdistributie, voertuigen 6 tot 16 ton, is Volvo Trucks Nederland goed voor een derde plaats met 14,3% na DAF en Mercedes. In het segment voertuigen voor bouw-/constructie is het bedrijf voor het 8e jaar op rij marktleider met 23%. Dat geldt ook voor het segment bakwagens meer dan 6 ton. Daarentegen is het marktaandeel in het segment LNG bijna gehalveerd van 59% in 2020 tot 32,4% in 2022. Dat heeft alles te maken met de enorm gestegen prijs van gas als gevolg van de Russische inval in Oekraïne. Voor het segment elektrische voertuigen meer dan 6 ton bezet Volvo Trucks Nederland met 21,8% marktaandeel de tweede plaats achter Renault.

Demotruck

Met het oog op de transitie naar zero emissie en verdere bezuinigingen op brandstof zet Volvo Trucks Nederland in 2023 in op verbetering van de zogenoemde vecto waarden. Daarbij is er aandacht voor onder meer de aerodynamica, de keuze van de motor, achteras, banden label. Tijdens de persbijeenkomst introduceerde Volvo haar Volvo FH Efficiency demo. Deze Volvo FH Efficiency demotruck benadrukt met gekleurde luchtstromen de innovaties op het gebied van brandstofbesparing. De Volvo FH Efficiency combineert namelijk de I-Torque aandrijflijn met de nieuwste, zuinige Turbo Compound-motor met alle beschikbare aerodynamische opties. En alleen al dat laatste zorgt voor een besparing tot 10% brandstof. Zelf ervaren, dat kan: alle Volvo Trucks-dealers in Nederland beschikken binnenkort over deze demotruck.

Brandstofbesparing

Alle opties en functies die bijdragen aan brandstofefficiency komen samen in de Volvo FH Efficiency demotruck. Naast de aandrijflijn is aerodynamica een van de belangrijkste aandachtspunten van Volvo Trucks. De luchtweerstand heeft, vooral bij snelheden boven de 50 km/u, een grote invloed op de brandstofefficiëntie van een truck. Sterker, de luchtweerstand kan verantwoordelijk zijn voor wel een derde van het brandstofverlies. Met de juiste aerodynamische opties kan tot 10% brandstof worden bespaard. De Volvo FH Efficiency demotruck is onder meer voorzien van dakspoiler, zijfenders, chassisskirts en bumperspoiler. Alleen al een goed afgestelde dakspoiler bespaart tot 6% brandstof. Ook zijn de grille, koplampen en mistlampen optimaal afgedicht en zijn de spiegelsteunen verder verfijnd om de luchtweerstand te verkleinen.

Opvallende kleurstelling

Om de focus op aerodynamica te onderstrepen, is de Volvo FH Efficiency demotruck in een opvallende kleurstelling uitgevoerd. De truck laat de invloed van de aerodynamica zien, zoals dit gemeten wordt in een speciale windtunnel. Computersystemen meten de druk op de verschillende punten en geven deze weer in tal van kleuren en gradaties.

“Om het belang van een goede efficiency en aerodynamica te benadrukken, lieten wij een Volvo FH ‘special-paint-truck’ ontwikkelen die aangeeft waar de luchtweerstand het grootst is en waar bespaard wordt. Opvallend en ook met een belangrijke boodschap: om brandstof te besparen en ook de CO2-footprint te kunnen verkleinen, moeten we alle keuzes onder de loep nemen. Op dit moment is er niet één oplossing voor alles. Wat we willen benadrukken is dat er met minimale aerodynamische aanpassingen toch grote stappen gezet kunnen worden. Wij nodigen alle transportbedrijven dan ook van harte uit om dat te ondervinden in onze nieuwste en kleurrijke demotruck”, zegt Schouten.

Volvo FH I-Save

De demotruck is verder voorzien van de nieuwste updates die ook zijn toegepast in de ultieme langeafstandstruck van Volvo Trucks: de Volvo FH I-Save. Zo is de Volvo FH Efficiency uitgerust met de nieuwste zuinige Turbo Compound-motor, de vernieuwde I-Shift-versnellingsbak en de nieuwe softwareoplossing I-Torque, die in elke situatie de optimale versnelling selecteert. De vernieuwde Volvo FH I-Save maakt een brandstofbesparing tot 13% mogelijk. Dit laatste In vergelijking met het verbruiksniveau bij de introductie van de Volvo FH I-Save in 2019.

Flexibel

Naast de verdere ontwikkeling van Volvo Truck bouwvoertuigen, zet zwaar in op elektrische trucks. Zo start het bedrijf in 2023 met de bouw van FH/FM/FMX elektrische bakwagens. De directie gaf aan te streven naar een verkoopvolume van 10 procent elektrische trucks op het totale verkoopvolume van Volvo Trucks. In 2024 moet dat aandeel zijn gestegen naar 15 procent en in 2025 naar 20 procent.

Volvo trucks Nederland tijdens de bijeenkomst de gelegenheid te baat om het flexibel service contract te introduceren; het zogenoemde Volvo Gold. In het nieuwe servicecontract zijn de maandelijkse kosten gebaseerd op het werkelijk aantal gereden kilometers. Daarbij is de schatting van de jaarkilometrage bepalend voor de prijs van het contract. Deze bestaat uit een vast en een variabel deel en biedt klanten een flexibiliteitsmarge van 40%. Het aantal afgelegde kilometers per jaar mag tot 20% boven of 20% onder het overeengekomen aantal kilometers uitkomen.

Gold omvat preventief onderhoud, reparaties, Connected Service Planning en Real Time Monitoring. Het nieuwe Gold Contract is beschikbaar voor alle Volvo-trucks die zijn voorzien van een telematic gateway. Hiermee wordt het aantal gereden kilometers automatisch op afstand uitgelezen.

Lees ook: Eerste elektrische FM Volvo truck voor Schavemaker