Vorig jaar presenteerde Volvo Trucks voor het eerst zijn elektrische trucks met brandstofcellen. Deze emissievrije trucks gebruiken waterstof om hun eigen elektriciteit aan boord te produceren en zijn geschikt zijn voor inzet op langere afstanden. Nu zijn de trucks voor het eerst getest op de openbare weg. Maar niet zomaar een openbare weg; om het extra uitdagend te maken, zijn de tests uitgevoerd boven de poolcirkel in het noorden van Zweden - in een extreem koud klimaat.

"De vrachtwagens rijden zeven dagen per week en in alle weersomstandigheden. De zware situaties op de openbare weg in Noord-Zweden, met ijs, wind en veel sneeuw, vormen een ideale testomgeving", zegt Helena Alsiö, Vice President Powertrain Product Management bij Volvo Trucks. "Ik ben blij te kunnen zeggen dat de tests goed verlopen en dat de resultaten bevestigen wat we vooraf, zowel digitaal als op onze besloten testbaan in de buurt van Göteborg, hebben getest."

De door waterstof aangedreven brandstofcel-elektrische trucks (FCEV) zullen vooral geschikt zijn voor langere afstanden en wanneer het gebruik van batterij elektrische trucks (BEV) geen optie is, bijvoorbeeld in landelijke gebieden zonder laadinfrastructuur.

Beschikbaarheid

De brandstofcel-elektrische trucks (FCEV) zullen in de tweede helft van dit decennium beschikbaar zijn. Tests met vervoerders zullen enkele jaren voor de commerciële lancering van start gaan. Om de ontwikkeling te versnellen, heeft Volvo Group zijn krachten gebundeld met Daimler om brandstofcelsystemen op maat te ontwikkelen en te produceren voor voertuigen voor langeafstand transport en zwaardere inzet.”

Volvo's brandstofceltrucks op waterstof zullen twee brandstofcellen gebruiken met een capaciteit om 300 kW elektrisch vermogen te genereren.

Lees ook: Volvo focust op aerodynamica