In Amsterdam staan meer dan 1.500 verkeersborden die de bereikbaarheid van de stad voor vrachtwagens beïnvloeden. Bijvoorbeeld vrachtwagenverboden en beperkingen van hoogte, lengte, breedte, gewicht en aslast. Daarnaast heeft Amsterdam een Milieuzone en een Zone Zwaar Verkeer. De invloed van al deze voorwaarden verschilt per (vracht)voertuig. Daarom wil de gemeente maatwerk leveren met de interactieve kaart bereikbaarheid.amsterdam.nl.

Bereikbaarheidskaart toont gegevens

Op basis van een kenteken haalt Amsterdam de voertuigkenmerken op uit de open data van RDW. De gebruiker kan die gegevens aanpassen. Bijvoorbeeld als een voertuig niet beladen is tot de maximaal toegestane massa. De kaart laat zien of er ontheffingen nodig zijn voor de Milieuzone of de Zone Zwaar Verkeer. Ook wordt de eventuele noodzaak van RVV-ontheffingen getoond, bijvoorbeeld als sprake is van een vrachtwagenverbod. Met een Verkeersontheffing RVV (Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens) mag een voertuig ergens rijden waar dat normaal niet mag.

Delen van data

In de kaart zijn alle 1.500 verkeersborden van Amsterdam gekoppeld aan het wegennetwerk. De vervoerder kan zien waar de relevante verkeersborden staan. En nog veel belangrijker: welk deel van de stad is nog bereikbaar voor zijn voertuig? 

In de Logistieke strategie spreekt Amsterdam uit verder te willen gaan met digitalisering en data. De bereikbaarheidskaart is een eerste stap op weg naar het delen van data met de logistieke sector.

Lees ook:
Amsterdam scherpt regels aan voor zwaar verkeer in binnenstad

De gemeente Amsterdam heeft de regels voor zwaar verkeer flink aangescherpt. Vrachtwagens zwaarder dan 30 ton mogen de binnenstad niet meer in.