De Opel Vivaro-e Hydrogen is gebaseerd op de batterij-elektrische Opel Vivaro-e met twee schuifdeuren. De plug-inbrandstofceltechniek maakt gebruik van de bestaande tractiemotor onder de motorkap, terwijl het batterijpakket onder de laadvloer is vervangen door drie waterstoftanks met een druk van 700 bar. De koolstofvezeltanks zijn volgens de fabrikant in slechts drie minuten gevuld, waarmee de bedrijfswagen een afstand van 400 kilometer kan rijden (WLTP). Dankzij de slimme indeling zijn geen additionele aanpassingen nodig, waardoor het laadvolume van 5,3 tot 6,1 m3 onveranderd blijft, afhankelijk van de gekozen lengtevariant. Opel biedt de Vivaro-e Hydrogen aan met een lengte van 4,95 of 5,30 meter. Tegelijkertijd neemt het laadvermogen toe tot 1.100 kilo.

Opel: waterstof kan centrale element worden

“Waterstof kan het centrale element worden van een geïntegreerd en efficiënt energiesysteem voor de toekomst, vrij van fossiele brandstoffen”, zegt Opel-ceo Michael Lohscheller. “We hebben meer dan twintig jaar ervaring met brandstofceltechnologie. Er bestaat vrijwel geen ander aandrijfsysteem dat een combinatie biedt van emissievrij rijden, een grote actieradius én tanken in slechts enkele minuten.”

Efficiënt, duurzaam en ruimtebesparend

De Opel Vivaro-e Hydrogen heeft een brandstofcel van 45 kW, waarmee de bedrijfswagen voldoende vermogen geneert voor een continu snelwegtempo. Tevens kan de 10,5 kWh lithium-ionbatterij onder de voorstoelen een dynamisch piekvermogen leveren bij bijvoorbeeld het wegrijden en accelereren. Aangezien de batterij deze extra vermogensbehoefte op zich neemt, werkt de brandstofcel altijd onder ideale omstandigheden, aldus Opel.

waterstof opel vivaro-e hydrogen

De Vivaro-e Hydrogen is ook voorzien van een regeneratief remsysteem, terwijl de plug-inoplaadfunctie het mogelijk maakt om de batterij op te laden bij een laadpunt, goed voor een batterij-elektrische actieradius van nog eens 50 kilometer.

Movano-e volgt dit jaar nog

De Vivaro-e Hydrogen wordt geproduceerd bij Opel Special Vehicles (OSV) in Rüsselsheim. Het wereldwijde Competence Centre for Hydrogen and Fuel Cells van moederbedrijf Stellantis is hier eveneens gevestigd. De waterstof-Vivaro-e is een aanvulling op de Vivaro-e en de Combo-e als nieuwste lid van Opel's emissievrije bedrijfswagenfamilie. Het volgende lid, de Movano-e, volgt dit jaar. Dat betekent dat aan het einde van 2021 alle lichte bedrijfswagens van Opel zijn geëlektrificeerd. Vanaf 2024 biedt Opel ook een geëlektrificeerde versie van elke personenauto.