Sinds 2020 brengt de fabrikant volledig elektrische vrachtwagens van 3,1 tot 27 ton op de markt. Het aanbod van elektrische vrachtwagens groeit gestaag en de verkoopvolumes weerspiegelen deze snelle vooruitgang: in 2021 werden 249 elektrische vrachtwagens geleverd en zijn er 613 besteld.

Meer elektrische vrachtwagens

Renault Trucks zet in op hogere verkoopcijfers van zijn elektrische vrachtwagens, omdat tegen 2030 50 procent van de verkoop elektrisch moet zijn en tegen 2040 100 procent van de verkochte voertuigen CO2-neutraal moet zijn. E-Tech is gericht op een 360° begeleiding van de klanten richting CO2-neutraal transport.

Uitbreiding range E-Tech

In 2023 start Renault Trucks met de verkoop van twee nieuwe elektrische vrachtwagens tot 44 ton: de Renault Trucks T E-Tech voor regionaal transport en de Renault Trucks C E-Tech voor de bouw.

Deze nieuwe 100 procent elektrische modellen worden uitgerust met twee of drie elektromotoren met een gecombineerd vermogen tot 490 kW (666 pk). Ze zullen ook uitgerust zijn met een Optidriver-versnellingsbak.

E-Tech van Renault Trucks
De Renault Trucks C E-Tech.

De Renaults T en C E-Tech worden voorzien van twee tot zes lithium-ionaccupakketten met een capaciteit van 180 tot 540 kWh. De accu’s van de voertuigen kunnen in 9,5 uur volledig worden opgeladen met wisselstroom (AC) tot 43 kW, of in 2,5 uur met gelijkstroom (DC) tot 250 kW. Beide vrachtwagens kunnen volledig opgeladen 300 kilometer afleggen. Met een tussentijdse snelle lading erbij kan 500 kilometer worden afgelegd. 

De twee elektrische Renault Trucks kunnen worden uitgerust met drie types PTO (power take-off): elektrisch, elektromechanisch of op de versnellingsbak. De nieuwe vrachtwagens hebben een brutovoertuiggewicht van 44 ton en worden verkrijgbaar als 4x2- en 6x2-trekkerversies en 4x2-, 6x2- en 8x4-tridembakwagens.